x تبلیغات
همه چیز دان

قالیشویی ها نزدیک عید تمیز نمی شویند؟

 قالیشویی ها نزدیک عید تمیز نمی شویند؟ | جدیدترین قیمت شست و شوی فرش را ببینید

رئیس اتحادیه صنف قالیشویان تهران گفت: نرخ شست و شوی فرش امسال ۳۵ درصد گران تر از سال گذشته است که از آذرماه اعمال شده است و با نزدیک تر شدن به ایام عید این قیمت ها گران تر نخواهند شد. گرچه نرخ های مصوب با گرانی مواد اولیه همخوانی ندارد.
همشهری آنلاین- خدیجه نوروزی: نوروز کم کم از راه می رسد و طبق سنت قدیمی ما ایرانی‌ها، خانه‌تکانی و تغییرات برای سال نو از نیمه‌های بهمن تا آغاز عید انجام می‌شود. شست و شوی فرش یکی از کارهای اساسی در خانه تکانی است که هر سال بازار قالیشویان را هم داغ می کند.

قدیم ترها که بیشتر خانه‌ ها حیاط دار بود بیشتر مردم فرش ها و موکت هایشان را در حیاط منزل یا روی آسفالت کوچه پهن می کردند و می شستند اما رفته رفته با آپارتمانی شدنی منازل و نبود جایی برای شست و شو، فرش ها و موکت ها روانه قالیشویی‌ها شد و اینگونه بود که بازار این کسب و کار با نزدیک شدن به ایام عید رونق می گرفت هرچند قیمت ارزان شست و شو هم فشاری به مردم نمی آورد و آنها به راحتی می توانستند از پس هزینه های شست و شو برآیند.

قیمت اتحادیه در سال ۱۴۰۰ برای شست و شوی انواع فرش ماشینی به ازای هر مترمربع ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان و برای فرش های مدرن پرتراکم تر ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود و کرایه رفت و برگشت بابت هر تخته فرش در سراسر تهران(برای یک آدرس) هم۳۵ هزار تومان؛ اما امسال قیمت شست و شوی فرش ماشینی معمولی به ازای هر مترمربع ۱۴۳۰۰ تومان است البته این قیمت برای فرش های ماشینی که تراکم بالای ۲۴۰۰ به بالا دارند یا مدرن و گل ابریشم هستند ۳۰ هزار تومان در هر مترمربع است یعنی یک خانواده برای شست و شوی یک فرش ماشینی ۱۲ متری باید مبلغ ۳۶۰ هزار تومان هزینه کند و هر چه تعداد این فرش ها بیشتر باشد هزینه ها هم سنگین تر می شود. به این هزینه، کرایه رفت و برگشت بابت هر تخته فرش در سراسر تهران(برای یک آدرس) را هم باید افزود که ۴۷ هزار تومان است.

حمید محمدی کمسرخ، رئیس اتحادیه صنف قالیشویان تهران در گفت و گو با همشهری آنلاین در این خصوص گفت: نرخ ها امسال ۳۵ درصد گران تر از سال گذشته است که از آذرماه اعمال شده است البته با نزدیک تر شدن به ایام عید این قیمت ها گران تر نخواهند شد. گرچه نرخ های مصوب با گرانی مواد اولیه همخوانی ندارد.

محمدی کمسرخ  با بیان اینکه، قالیشویان چند سالی به خاطر کرونا به لحاظ مالی متضرر شدند چرا که مردم کمتر دست به خانه تکانی زدند و ترجیح دادند فرش های خود را برای شست و شو نفرستند. در شرایط کنونی هم گران تمام شدن شست و شوی انواع فرش ها موجب شده تا این کسب و کار رونق سابق را نداشته باشد،‌افزود: در سال های کرونا بیش از ۲۰ تا ۳۰ درصد همکاران این صنف را ترک کردند. این شغل نیز مانند سایر شغل ها از آسیب های تورم و گرانی دور نمانده است. گرانی مواد اولیه مورد نیاز این صنف که کلر، آب ژاول، پودر و شامپو به طور سرسام‌آور گران شده و ادامه کار به این قیمت‌ها مقرون به صرفه نیست.

وی ادامه داد: رونق قالیشویی ها هم مانند سابق نیست؛ برخی از مردم در قدیم دو بار در سال فرش می شستند اما الان به همان یک بار شستن اکتفا می کنند و برخی از آنهایی که سالی یک بار می شستند هر دو سال یک بار اقدام به شست و شوی فرش هایشان می کنند.

رئیس اتحادیه صنف قالیشویان تهران افزود: برخی هم اگر بتوانند در پارکینگ آپارتمان یا کوچه اقدام به شست و شوی فرش ها می کنند تا برایشان به صرفه تر باشد. امسال به نظر نمی رسد بازار شست و شوی فرش و قالی خیلی پر رونق باشد البته هنوز قضاوت در این وبیشتر سفارشات از ابتدای اسفندماه شروع می شود اما نیمه آخر بهمن سفارش کارها معمولا بالاست.

رئیس اتحادیه صنف قالیشویان تهران گفت: بیشترین شست و شوی قالیشویی ها در بخش فرش های تراکم ۲۴۰۰ به بالا و فرش های معمولی است.

سواستفاده از اعتماد مردم
از مردم که در مورد شست و شوی فرش در اسفندماه می پرسیم این پاسخ را می شنویم که می گویند؛ تمیز نمی شویند، فرش ها را بعد از عید یا تابستان که سرشان خلوت شود، می دهیم. در واقع بسیاری از مردم از شست و شوی فرش ها از سوی قالیشویی به ویژه در روزهای پایانی سال راضی نیستند و هر ساله افراد زیادی به خاطر شست و شوی مجدد یا پارگی و پوسیدگی فرش ها متحمل خسارات گاها میلیونی می شوند. محمدی کمسرخ در این خصوص توضیح می دهد: مشکل اساسی که هر سال با آن مواجه می‌شویم این است که در آستانه نوروز افرادی که اصلا قالیشو نیستند با یک شماره تلفن و یک وانت‌بار، اقدام به چاپ تراکت و تبلیغات در دنیای مجازی می‌کنند و با این کار موجب ضرر و زیان شهروندان می‌شوند که قابل پیگیری هم نیست.

وی توضیح داد: اگر مشتریان نسبت به قیمت انجام خدمات یا ضرر و زیان در اثر پاره‌شدگی، پوسیدگی و تمیز نشستن فرش ها شکایتی از واحدهای صنفی مجاز داشته باشند می‌توانند روزهای یکشنبه و سه‌شنبه به اتحادیه مراجعه کرده و مطمئن باشند که کارشناسان ما در اسرع وقت نسبت به تعیین خسارت اقدام کرده و به شکایت آنها رسیدگی خواهند کرد.

طبق گفته رئیس اتحادیه صنف قالیشویان تهران، در سایت اتحادیه لیست بیش از ۴۰۰ واحد قالیشویی مجاز وجود دارد که اگر در طول کار با مشکلی مواجه شدند، اتحادیه می تواند جوابگو باشد و از واحد شکایت شده می خواهد که خسارت بدهد. اما در مورد واحد های قالیشویی که زیر نظر اتحادیه نیست، هیچ مسئولیتی با اتحادیه نیست.

همچنین شهروندان تهرانی اگر شکایتی دارند با تلفن های ۶۶۸۸۰۷۳۵ ،۶۶۸۸۱۲۴۳ و شماره فکس ۶۶۸۵۹۷۰۲ تماس بگیرند و شکایات خود را اعلام کنند تا در اسرع وقت پیگیری شود.

مقالات دیگر: قالیشویی پیروزی

کرایه اتوبوس بهشت زهرا

قالیبافان صاحب خانه می شوند + جزئیات ثبت نام

 قالیبافان صاحب خانه می شوند + جزئیات ثبت نام

رکنا اقتصادی: مد‌‌‌‌یرعامل اتحاد‌‌‌‌یه سراسری تعاونی های تولید‌‌‌‌کنند‌‌‌‌گان فرش د‌‌‌‌ستباف ایران با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن گفت:جهت ساماندهی و بهره مندی بافندگان و شاغلان هنر صنعت فرش دستباف مهلت تا اول اسفند ماه است.
به گزارش رکنا، عبدالله بهرامی, مد‌‌‌‌یرعامل اتحاد‌‌‌‌یه سراسری تعاونی های تولید‌‌‌‌کنند‌‌‌‌گان فرش د‌‌‌‌ستباف ایران با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن گفت: این طرح برای قالیبافان است که تولید کننده, طراح و تمام مشاغلی که با فرش در ارتباط است می توانند برای ثبت نام اقدام کنند.

 بهرامی با بیان اینکه مهلت ثبت نام تا اول اسفند ماه 1401  است گفت: افراد هم می توانند به صورت شخصی و هم با مراجعه به اتحادیه ها ثبت نام خود را کامل کنند.در راستای هدفگذاری دولت با توجه به طرح نهضت ملی مسکن و ساخت سالانه 200 هزار واحد مسکن کارگری در دولت سیزدهم که به عنوان یکی از برنامه های اصلی دولت می باشد نظر به تفاهم نامه و هماهنگی انجام گرفته اتاق تعاون ایران با وزارت مسکن و شهرسازی متعاقباً به این اتحادیه سراسری جهت ساماندهی و بهره مندی بافندگان و شاغلان هنر صنعت فرش دستباف از طرح مسکن کارگری بدنی وسیله از تاریخ 1401.11.5 به مدت 20 روز از همه قالیبافان و دست اندرکاران حوزه هنر صنعت فرش دستباف در تعاونی ها در سراسر کشور ثبت نام به عمل می آورد و کلیه متقاضیان مشروحه می توانند با شماره تماس 4425414 و 44252486 و پس از تکمیل جدول مشخصات زیر به آدرس ایمیل carpet89@yahoo.com ارسال و یا آدرس فلکه اول صادقیه به سمت ستارخان نبش خیابان 8 جنوبی پلاک 2 واحد 2 اتحادیه سراسری فرش دستباف کشور کد پستی 1451663464 پست بفرمایید.

 اطلاعات مورد نیاز متقاضی:
نام و نام خانوادگی, کد ملی و شماره شناسنامه و تاریخ تولید و نام پدر و شماره تماس

متقاضیان باید شرایط فرم را داشته باشند.

متقاضی و همسر ایشان فاقد مسکن یا زمین باشد.

متقاضی و همسر ایشان از تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده نکرده باشد.

متقاضی سرپرست خانوار یا زنان مجرد بالای 35سال باشد.

حداقل 5سال سابق سکونت در شهر مورد درخواست داشته باشد.  

منبع: تسنیم

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

برگزاری تولد

قالیشویی شهرک امید

فرش قرمز سیما برای بانوان خارجی

 فرش قرمز سیما برای بانوان خارجی

حضور موفق اسویت لانا سوپیلنیاک در نقش برژیت سریال «تمام رخ»، یادآوری دوباره‌ای است بر لزوم همکاری با بازیگران زن خارجی توسط سریال‌سازان. این‌گونه می‌توان درام را باورپذیر کرد و مخاطب را با سریال همراه. او پیش‌تر با «سرجوخه» حضور در سریال ایرانی با همین گروه «تمام رخ» را تجربه کرده بود و قرار است در سریال بعدی آن‌ها نیز بازی کند. خانم لانا در تجربه جدید نقش متفاوتی داشت؛ برژیت ابتدا شمایل یک زن اغواگر را برتن داشت و کمی بعد واقعیت جاسوس بودن او هویدا شد.
شب گذشته آخرین قسمت از سریال «تمام رخ» به کارگردانی محمود معظمی و تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری روی آنتن شبکه سه رفت. بخشی از این سریال امنیتی به ماجرای چگونگی نفوذ یک جاسوس زن میان نخبه‌های ایرانی اشاره داشت که نقش آن را اسویت لانا سوپیلنیاک بازی می‌کرد. چرا سازندگان «تمام رخ» سراغ این بازیگر اوکراینی رفتند؟ آیا همکاری با خارجی‌ها ایده‌ای خوب برای سریال‌های ایرانی است؟

مورد اول| مسئله‌ای که بود و هست
به گزارش هفت صبح، در سال‌های ابتدایی بعد از انقلاب، فیلمسازان با قانونی مواجه شدند و پی بردند اجازه استفاده از بازیگران زن ایرانی بدون حجاب را ندارند. برخی فیلم‌ها مثل «خط قرمز» مسعود کیمیایی اصلا به همین خاطر مهر توقیف خورد و هیچگاه موفق به اکران عمومی نشد. از آن‌سو سریال‌ها نیز امکان نمایش زنان بدون حجاب را نداشته‌اند. در دهه هشتاد و نود سینمای ایران سراغ بازیگران خارجی رفت و بازیگرانی، چون دارین حمزه، آلیسا کاچر، عایشه گل جوشکن، دیا میرزا و… بدون پوشش موی سر مقابل دوربین قرار گرفتند. این اتفاق در تلویزیون هم رقم خورد که تازه‌ترین آن در سریال «تمام رخ» به بار نشست.
مورد دوم| مشکلی به‌نام کلاه‌گیس
در دهه شصت سریال «سربداران» با تمهید استفاده از کلاه‌گیس درصدد رفع مشکل بود، اما این ایده فقط به کمک همان سریال و بعد‌ها دیگر سریال تاریخی یعنی «یوسف پیامبر» آمد و آثار روز مجاز به استفاده از کلاه‌گیس برای بازیگران زن ایرانی نشدند. تازه بازیگران همین دو سریال هم به‌طور کامل بدون حجاب موی سر نبودند.

در دیگر مورد می‌توان از فصل پنجم «پایتخت» نام برد که حضور بازیگر ایرانی‌تبار آن در فصل‌های مربوط به ترکیه هم به دلیل نداشتن پوشش مو و هم به‌خاطر سابقه همکاری با شبکه جم منجر به حاشیه و در نهایت حذف نام او از تیتراژ سریال شد. گلوریا هاردی بازیگر ایرانی- فرانسوی در سریال «کیمیا» از کلاه‌گیس استفاده کرد، اما پس از ازدواج با ساعد سهیلی و پیگیری فعالیت حرفه‌ای خود در ایران، دیگر مجاز به استفاده از کلاه‌گیس نیست. در سینما هم فیلم «کاناپه» کیانوش عیاری، چون کلاه‌گیس بر سر بازیگران ایرانی گذاشته محکوم به توقیف است. پس ایده کلاه‌گیس تا اطلاع ثانوی برای زنان بازیگر وطنی کارایی ندارد.

مقالات دیگر: قالیشویی مجیدیه

مورد سوم| نجات با خارجی‌ها
مدت‌ها‌ست کارشناسان سینمایی و غیر‌سینمایی این مسئله را مطرح کرده‌اند که باید فکری اساسی برای مسئله حجاب کرد که خب احتمالا دلایل آن‌ها و پاسخ مخالفان را خوانده‌اید. عجالتا همکاری با بانوان خارجی راه فرار فیلم‌ها و سریال‌ها‌ست تا با این شیوه درام باورپذیر شود. در برخی آثار بازیگران غیر‌ایرانی کلاه‌گیس به‌سر دارند و در برخی نه. با این حال سازندگان فیلم‌ها و سریال‌ها برای نمایش سکانس‌های مربوط به داخل ایران ملزم به بهره‌گیری از کلاه‌گیس هستند؛ نمونه‌اش بیاینا محمودی در سریال «گاندو». البته نمایش او با حجاب کامل در استخر کارکردی ضد‌سریال به‌دست آورد.

مورد چهارم| عملکرد خانم لانا
حضور موفق اسویت لانا سوپیلنیاک در نقش برژیت سریال «تمام رخ»، یادآوری دوباره‌ای است بر لزوم همکاری با بازیگران زن خارجی توسط سریال‌سازان. این‌گونه می‌توان درام را باورپذیر کرد و مخاطب را با سریال همراه. او پیش‌تر با «سرجوخه» حضور در سریال ایرانی با همین گروه «تمام رخ» را تجربه کرده بود و قرار است در سریال بعدی آن‌ها نیز بازی کند. خانم لانا در تجربه جدید نقش متفاوتی داشت؛ برژیت ابتدا شمایل یک زن اغواگر را برتن داشت و کمی بعد واقعیت جاسوس بودن او هویدا شد.

در ادامه چالشی دیگر پیش‌روی برژیت قرار گرفت؛ جایی‌که فهمید خود نیز طعمه سرویس‌های جاسوسی است. اسویت لانا سوپیلنیاک در همه موقعیت‌ها عملکردی باورپذیر از خود نشان داد و ثابت کرد بازیگری مستعد است؛ بنابراین هم توان این بازیگر و هم امکان نمایش او بدون حجاب به کمک «تمام رخ» آمد. سریالی که در طول پخش توانست توجه مخاطبان و رسانه‌ها را به سمت خود جلب کند و طبق آمار بازدید تلوبیون و نیز گزارش یکی از رسانه‌ها مبنی بر دست یافتن به مخاطب نزدیک به چهل درصد، رکوردی خاص به ثبت رساند.

مورد پنجم| سهم دیگران
پیش از «تمام رخ» و «سرجوخه» چند سریال دیگر از بازیگران خارجی استفاده کرده بودند. از جمله ناتالی متی فرانسوی در «مدار صفر درجه»، ستاره صفرآوه بازیگر تاجیکی «در چشم باد» و شیفا صفروا دیگر بازیگر اهل کشور تاجیکستان در سریال «شکرانه.» این بازیگران نیز عملکرد موفقی داشتند و سهم‌شان در باورپذیری درام غیر‌قابل انکار است.

منبع: https://fararu.com/

شناسنامه‌دار کردن فرش اردبیل برای رسیدن به جایگاه واقعی آن در دنیا ضروری است

 شناسنامه‌دار کردن فرش اردبیل برای رسیدن به جایگاه واقعی آن در دنیا ضروری است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: شناسنامه‌دار کردن تولیدات فرش منطقه می‌تواند مسیر رسیدن فرش اردبیل به جایگاه واقعی در دنیا را رقم بزند.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رامین صادقی در جریان بازدید از نمایشگاه فرش در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هنر و صنعت در تولید فرش متبلور شده و توجه جدی در جهت استفاده از این ظرفیت برای ایجاد اشتغال و درآمد می‌تواند گامی در جهت توسعه این هنر صنعت باشد.

وی با اشاره به طرح ملی شناسنامه‌دار کردن تولیدات فرش در هر منطقه از کشور، افزود: طرح شناسنامه‌دار کردن تولیدات در حوزه فرش هر منطقه از سوی مرکز ملی فرش مطرح شده است که نباید از این موضوع عقب بمانیم زیرا احیای فرش اردبیل و تعیین مشخصات آن و گرفتن شناسنامه برای فرش منطقه زمینه ارتقای این هنرصنعت به جایگاه واقعی در جهان فراهم و شاهد توسعه صادرات غیرنفتی در کشور باشیم.

صادقی با بیان اینکه صنعت فرش مظلوم و بافنده فرش مظلوم‌تر از آن  است، ادامه داد: موضوع بیمه قالی‌بافان مسئله‌ای است که در سال‌های اخیر مشکلاتی را برای این قشر به وجود آورده که امیدواریم با همکاری‌ دستگاه‌های ذی‌ربط گوشه‌ای از مشکلات این بافندگان فرش که هنر و سلامت جسمانی خود را در این راه گذاشته‌اند رفع شود.  

مقالات دیگر: قالیشویی حکیمیه

رییس صنعت، معدن و تجارت استان بیان کرد: اعطای تسهیلات مربوط به سال‌جاری آغاز شده که سازمان صنعت، معدن، تجارت استان نیز در کنار سایر دستگاه‌های اجرایی با هم‌افزایی و تمام توان تلاش می‌کند با مرتفع کردن نیازهای مالی بافندگان فرش و ایجاد اشتغال از شرایط کنونی گامی فراتر روند.

صادقی با اشاره به ضرورت احیای اصالت فرش اردبیل بر برگزاری همایشی در این خصوص تاکید کرد و گفت: استفاده از نخبگان و پیشکسوتان و تحصیلکردگان عرصه فرش می‌تواند بیشترین بازدهی را با کمترین هزینه در احیای این هنر صنعت به همراه داشته باشد.

خانه نشینی فرش ایران در سایه تحریم ها

 خانه نشینی فرش ایران در سایه تحریم ها

فرش ایران، ازعرش تا فرش؛ ضرورت به‌روزرسانی طراحی نقشه‌ها ی فرش ایرانی
فرش ایران، ازعرش تا فرش؛ ضرورت به‌روزرسانی طراحی نقشه‌ها ی فرش ایرانی
جایگاه صادرات فرش دستباف ایران در مقایسه با سایر اقلام صادراتی هر روز رو به افول و کاهش است ، متاسفانه به دلیل خریداری مواد اولیه با قیمت های بالا، نرخ این هنر تمام شده برای اغلب مردم در بازار های داخلی چندان با دخل و خرجشان نمی خواند و در بازارهای خارجی هم هماسایگان ایران با الگو گیری و کپی کردن نقشه های اصیل قالی ایرانی تمام همت و توان خود را به گرفته اند که سهم و جایگاه اول را در تولید فرش دستبافت از آن خود کنند و بازار های صادراتی ایران را به سمت خوشان بکشانند.
زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، فرش دستبافت این هنر- بسیار اصیل ایرانی که از دیر باز خواستگاه بسیاری از جهانگردان و کشورها بوده و به عنوان یک فعالیت مکمل مشاغل کشاورزی و روستایی بشمار میرو اما درسال های اخیر و به مدد دولت هایی که بر سر کار بودنند ،چندان نگاه معنا داری به این صنعت- هنر نشد و همین نظرتنگی ها به فرش دستبافت ایران سبب گردید تا به مرور و طی سال ها، بخش بزرگی از بازار‌های صادراتی فرش دستباف ایران به حاشیه رود و مشتری های همیشگی فرش ایران ،امروز فرش‌های هند، چین، پاکستان و افغانستان را به خانه ببرند.

متاسفانه شرایط خاص بین المللی و تحریم ها هم آتشی بود که به دامن این هنر اصیل افتاد وباعث گردید که بسیاری از کارگاه های محلی و خانگی فرش دستبافت که زمانی توسط هنرمندان زبر دست نقش قوچ و لچک و ترنج را بر قالی ایران مشق می کرد رو به تعطیلی بکشاند و این هنردر ناملایمات روزگار علاوه بر ضرر های اقتصادی که به واسطه رقابت کشور های دیگر با آن رو به رو بود دربحث اشتغالزایی نیز دچار بحران شود و کارگران ماهری را در کارگاه های قالی بافی از دست بدهد که خط به خط وجودشان را با خفت خفت این قالی ها گره زده وآنان را به زیبایی هر چه تمام تر روانه بازارکرده اند.

اما با همه اوضاع و احوال و تنگاهایی که فرش ایران در بازار های بین المللی و داخلی با آن روبه رو است ولی باز هم متولیان و کار بلد های هنر اصیل فرش ایرانی در تلاش اند تا بتوانند با گره زدن تولیدات خود به بازار های جهانی دری رو به سوی امید و پیشرفت و حضور بازرگانان خارجی برای خرید این هنر سراسر افتخار به کشور باز کنند ، از جمله این اقدامات می توان به برگزاری نمایشگاه های بین المللی فرش چه به میزبانی کشور و چه به عنوان شرکت کننده در دیگرکشور ها اشاره کرد.

مقالات دیگر: قالیشویی بلوار بهار حکیمیه

در همین زمینه بیست‌وپنجمین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان با هدف آشتی دادن تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و توسعه جایگاه این هنر صنعت، پنجم تا دهم بهمن ماه در محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های اصفهان برگزار می شود.

در سال گذشته میزان صادرات فرش دستبافت به ۶۵ میلیون دلار کاهش یافت

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان اصفهان درگفتگو با کیمیای وطن در خصوص تعداد بافندگان فرش در اصفهان، گفت: همن اکنون ۴۳۰ بافنده فرش در استان اصفهان فعال هستند که به دلیل مشکلات تولید و تحریم ها ، تعداد بافندگان فرش استان کاهش یافته که این ضعف بزرگی است.

 سعید عصاچی درباره ضرورت فرهنگسازی هنر فرش دستباف، گفت: در سال ۷۳ میزان صادرات فرش دو میلیارد دلار بود که سال گذشته به دلیل تحریم ها و دیگر مشکلات بانکی میزان صادرات آن به ۶۵ میلیون دلار کاهش یافته است که بنابر آمارهای رسمی ۱۳ درصد این آمار مربوط به اصفهان است، اگرچه معتقدیم میزان صادرات این محصول از اصفهانه بیشتر است.

وی عدم بازاریابی خارجی و استفاده از موقعیت ها برای فرش ایران را مورد اشاره قرار داد و گفت:با وجود فرصت خوبی که در جام جهانی قطر برای فروش فرش دستباف ایرانی وجود داشت، اما به دلیل وجود این قوانین، فرشی از ایران به قطر صادر نشد.

خلأ نبود فرش ایرانی در بازارهای خارجی و سواستفاده برخی کشورها

به اعتقاد رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان اصفهان، در حوزه فرش دستباف خودتحریمی کرده‌ایم و رقبا توانسته‌ اند از خلأ نبود فرش ایرانی استفاده کرده و بازارهای فرش ایرانی را از آن خود کنند.

وی درباره جایگاه طرح و نقشه های اصیل فرش ایرانی در حفظ بازارهای صادارتی  به کیمیای وطن گفت: طراحی فرش باید علاوه بر حفظ اصالت آن، با دکوراسیون داخلی هماهنگ باشد، بنابراین به‌روزرسانی طراحی نقشه‌ها ی فرش ایرانی ضرورت داد، چراکه امروز فرش‌های غیرهنری کشورهای رقیب و فرش‌های امروزی ماشینی جایگاه فرش دستباف را گرفته‌اند.

زهرا نصیری

رکود صنعت فرش در پیچ و تاب رویدادها

میراث آریا -  صنعت قاليبافی در كرمان سابقه طولاني دارد، چنين به نظر می‌رسد كه اين هنر قبل از دوران صفويه در اين شهر وجود داشته است و در زمان صفويه كه اوج تمامی هنرها در ايران است، فرش هم همانند ديگر هنرها در اين دوره بيشتر شكوفا شده است و هنر اسلامی بر طرح‌ها و نقوش آن تاثير بسزايی گذاشته است، چنانچه در تاريخ (عالم آرای عباسی) كه توسط منشی شاه‌عباس به رشته تحرير درآمده، به قالی كرمان اشاره شده است.

 
در زمان اكبرشاه كه معاصر شاه‌عباس بود قالی‌هايی از كرمان به هندوستان حمل می‌شده است. قديمی‌ترين نوع قالی كرمان، قالی راور است كه می‌توان تاريخ بافت آنها را در ۱۸۶۶ ميلادی يا ۱۲۸۶ هجری تخمین زد.
 
شهرتی كه قالی كرمان در سراسر دنيا از آن برخوردار است بيش از هر چيز مربوط به درهم آميختن موفقيت‌آميز رنگ و طرح آن است. تطور و تكامل نقش قالی‌های كرمان، شامل چندين دوره تاريخی و متمايز است . در این سال‌ها تعداد بسیار زیادی از هنرمندان و طراحان نامدار فرش کرمان باعث پیشرفت این هنر در کشور شدند که در این میان می‌توان به مرحوم عباس نژادسروری، مرحوم علی شریعت‌مداری، مرحوم میرزا عبدالحسین میسرجانی، مرحوم مرتضی میسرجانی، علی ایرانمنش، محمدحسین عاتفی و... اشاره کرد. رسول میسرجانی که از خاندان بزرگ میسرجانی است و چهار نسل او در زمینه طراحی فرش فعالیت داشته‌اند، هم‌اکنون بیش از ۲۰ سال است که به تدریس طراحی فرش در دانشگاه‌های مختلف می‌پردازد و به عنوان یک هنرمند چیره‌دست در زمینه تولید فرش دستباف کرمان نیز شهرت دارد. با این طراح و هنرمند زبده کرمانی به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:
 
کمی از خودتان برای ما بگویید تا مخاطبان بیشتر با شما آشنا شوند؟ 
 
اینجانب رسول میسرجانی فرزند مرتضی در ۲۳ آبان ماه ۱۳۳۹ در شهر کرمان در محله زریسف به دنیا آمدم.
 
طراحی فرش را از که آموختید؟ و از چه زمانی طراحی فرش را شروع کردید؟ طراحی فرش در خانواده شما ریشه موروثی دارد؟ 
 
پدرم اشتغال به طراحی فرش را از سن ۱۲ سالگی شروع کرد و در آن زمان در شرکت فرش زیبا مسئول کارگاه طراحی بود. او به اتفاق پنج نفر دیگر سفارشات طراحی را آماده و به کشورهای خارجی به ویژه کشور امریکا صادر می‌کردند.
 
در سال ۱۳۶۰ در کنار شغل دبیری، کمک دست پدر هم بودم بطوریکه در زمان بیماری او کار بیشتری انجام می‌دادم، تا اینکه پدرم در آذرماه سال ۱۳۶۵ به رحمت خدا رفت. خدا او و همه پدر و مادرها را بیامرزد. او گنج بزرگی به من داد. با فوت پدر کارهای نیمه تمام بر دوش من افتاد و به صورت رسمی ادامه‌دهنده چهار نسل طراحی فرش شدم. این هنر از جدم شیخ رمضان میسرجانی، پدر بزرگم میرزامحمد، پدرم مرتضی و سرانجام به دست من سپرده شد.
 
به نظر شما قالی کرمان در حال حاضر در جایگاه اصلی خود قرار دارد؟  
 
به هیچ وجه. قالی کرمان با روزهای اوج و نامداری خود سالیان سال فاصله گرفته است. شما بهتر از من می‌دانید که قالی کرمان نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان شهرت یافته است، به‌طوری‌که کمتر موزه معروف جهان و کلکسیونری را می‌توان یافت که حداقل یک تخته از فرش‌های نفیس و قدیمی کرمان را در اختیار نداشته باشد و به آن افتخار نکند. شهرت قالی کرمان در گذشته به حدی رسید که جای خود را در ضرب‌ المثل‌های فارسی هم باز کرد که ضرب ‌المثل "فلانی مثل قالی کرمان می‌ماند، هر چه پا می‌خورد باارزش‌تر می‌شود" به این موضوع اشاره دارد. ضرب‌المثل مذکور کیفیت و مرغوبیت بالای قالی کرمان را به همگان می‌رساند.
 
به نظر شما دلیل این همه افول چیست ؟ 
 
دلایل بسیاری می‌تواند موجب این اتفاق شده باشد. از مهم‌ترین آنها، سودجویی بیش از اندازه دلالان و واسطه‌گران، عدم تبلیغات مناسب در رابطه با قالی کرمان، بافت قالی‌های نامرغوب برای رسیدن به سود بیشتر و عدم حضور یک متولی واحد و دلسوز است. به نظر من سه عامل اول سودجویی دلالان، تبلیغات نامناسب و تولید کالای نامرغوب در بسیاری از اجناس دیگر هم وجود دارد، اما این موضوع در مورد قالی کرمان بسیار متفاوت‌تر است و این اثر هنری در وضعیت بسیار وخیمی قرار دارد. با این اوصاف عامل اصلی افول قالی را می‌توان نداشتن متولی واحد دلسوز، دانا و آگاه به کار عنوان کرد. بنده عقیده دارم تنها یک دستگاه دولتی و یا خصوصی باید مسئولیت را برعهده بگیرد تا در صورت رخ دادن اتفاقی، گناه آن تنها بر گردن یک نفر سنگینی نکند.
 
از نظر شما متولی به چه کسی اتلاق  می‌شود؟ یا متولی چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ 
 
یکی از مهم‌ترین شرایط متولی در هر صنعت ذینفع نبودن آن فرد از درآمد حاصل از تولید آن کالا است، زیرا ممکن است آن فرد به دلیل مسائل اقتصادی، چشم بر روی همه مسائل ببندد. کم نداریم صنایعی که مدیران آنها در سود حاصل از تولید سهیم بوده‌اند و کالاهای تولیدشده که کم و کاستی‌هایی هم داشته است، وارد بازار کرده‌اند. متولیان تولید فرش باید فقط ناظر بر امر تولید باشند و فقط نقش ارتباط‌دهنده را در بین  قسمت‌های مختلف تولید داشته باشند.   
 
در طول سال‌های فعالیت خود بهترین سال‌های تولید فرش کرمان را مربوط به چه زمانی می‌دانید؟
 
از سال ۱۳۵۸ به صورت مستقل و با نظارت کامل پدرم که از استادکاران قالی کرمان بود، شروع به کار کردم. همزمان با تحصیلات دانشگاهی، کار هنری هم انجام می‌دادم. در طول ۴۰ سال فعالیت هنری در رشته قالی،  فراز و نشیب‌های بسیاری مشاهده کردم که می‌شد با کمی درایت از آنها رد شد. به نظر من بهترین سال‌های  قالی کرمان دهه ۶۰ و در سال‌های ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۴ بود که بسیاری از قالی‌ها قبل از بافت کامل و روی دار قالی به فروش می‌رفت. سودجویی تعدادی از تولیدکنندگان و استفاده از مواد اولیه نامرغوب چنان ضربه سنگینی به فرش کرمان زد که تا سالیان زیادی قابل جبران نخواهد بود . 
 
جدا شدن تولید فرش از معاونت صنایع‌دستی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 
 
همانطور که می‌دانید تا سال ۱۳۷۶ متولی تولید قالی کرمان، مدیریت صنایع‌دستی بود و به موازات آن شرکت فرش ایران و کمیته امداد امام (ره) به تولید فرش مشغول بودند، با توجه به اینکه تمام مراحل کار زیر نظر کارشناسان انجام می‌گرفت. بخش خصوصی فعال در این بخش نیز با وجود رقبای پرقدرت خود در تولید قالی دقت بیشتری به کار می‌برد و تعداد زیادی در این راستا آموزش می‌دیدند. در پایان سال ۱۳۷۶ با تصمیم هیئت دولت و سازمان صنایع‌دستی بافت قالی از لیست رشته‌های صنایع‌دستی منفک و به سازمان صنعت و معدن واگذار شد، گویا از نظر هیئت دولت قالی فقط یک صنعت محسوب می‌شد.
 
 چرا تصور می‌کنید قالی بهتر است تحت نظارت معاونت صنایع‌دستی باشد؟ 
 
در هر کجای دنیا هنگامی که از قالی کرمان صحبتی به میان می‌آید، هنر دست هنرمندان این خطه یادآور می‌شود، بنابراین باید زیر نظر نهادی اداره شود که وظیفه آن حمایت از هنر ملی کشور است. با توجه به پیشینه کاری که در صنایع‌دستی دارم به دلایل متعددی معتقدم که بافت قالی باید جزو رشته‌های صنایع‌دستی قرار گیرد که از این دلایل می‌توان به انتخاب طرح‌ها بر اساس سفارش مشتری و نیاز بازار، جلوگیری از تکراری بافی یک طرح مگر اینکه مشتری خود اعلام نیاز کند، انتخاب رنگ اصلی قالی (رنگ متن)  بر اساس رنگ سال، استفاده از استادکاران، بافندگان خبره و با سابقه هر منطقه در چله‌کشی و نظارت بر مراحل بافت و همچنین روگیری، دارکشی، شست‌وشو، چرم‌دوزی و شناسنامه‌دار کردن تولیدات توسط اساتید مجرب هر قسمت اشاره کرد. 
 
در حال حاضر قالی کرمان در چه وضعیتی قرار دارد؟ 
 
تعدادی از سودجویان و دلالان که سالیان سال دستشان از بازار قالی کوتاه شده بود، منتظر فرصتی بودند که دوباره از این بازار به نفع خود استفاده کنند که این فرصت با وجود دست‌اندرکاران نه چندان دلسوز فراهم شد و آنها با نزدیک شدن به بافندگان و استفاده از مواد اولیه ارزان در بافت تولیدات تیشه به ریشه فرش دستباف به خصوص قالی کرمان زدند. بافندگان هم با توجه به مشکلات عدیده‌ای که با آنها روبه‌رو شدند به کارهای دیگری روی آوردند. امیدواریم پس از گذشت ۲۵ سال از جدایی رشته قالی‌بافی از لیست رشته‌های صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، کارشناسان و متولیان امر تمهیدی سودمند به حال بافندگان و در نهایت صادرات غیر نفتی کشورمان بیندیشند.
 
 

13 درصد صادرات فرش دستباف کشور به استان اصفهان اختصاص دارد

تابناک - اسماعیل نادری در نشست خبری برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی فرش دستباف اصفهان، با بیان اینکه ایران و اصفهان در زمینه فرش دستباف از جایگاه والایی در دنیا برخوردار بوده است، افزود: نامگذاری یک روز بنام فرش دستباف در تقویم جمهوری اسلامی و نامگذاری یکی از چهار راههای شهر اصفهان بنام فرش دستباف و نصب المان در این زمینه، از جمله درخواست‌های اداره کل فرش سازمان صمت اصفهان، تشکل‌ها و سازمان‌های مرتبط با فرش دستباف از جمله انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان و شرکت نمایشگاهها و اتاق بازرگانی اصفهان بود.

 
نادری اضافه کرد: نزدیک ۵۰ تا ۶۰ هزار بیمه شده فرش دستباف در این استان وجود داشت که در مرحله اول به حدود ۳۵ هزار نفر کاهش یافت و در زمان حاضر به کمتر از ۲۰ هزار بیمه شده رسیده است. در سال‌های گذشته وقفه ای در زمینه پرداخت بودجه و یارانه بیمه بافندگان فرش دستباف استان به سازمان تامین اجتماعی ایجاد شد و همین امر موجب کاهش تعداد افراد تحت پوشش بیمه شد.
 
وی ادامه داد: همچنین تفاهم نامه ای بین مرکز ملی فرش و تشکل‌ها و سازمان تامین اجتماعی در زمینه نحوه بازرسی‌ها، چگونگی تذکر و قطع بیمه بافندگان فرش وجود داشت اما سازمان تامین اجتماعی به هیچکدام از این موارد عمل نکرد.
 
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان اظهار داشت: زنجیره تولید فرش دستباف در کشور و استان باید مورد توجه قرار گیرد و در این زمینه تغییر نگرش در مسوولان و مردم ایجاد شود.
 
وی خاطرنشان کرد: مشکلات بسیاری در زمینه فرش دستباف در استان وجود دارد و راهکارهایی هم در این زمینه ارائه شده است.
 
رییس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان اصفهان با بیان اینکه بر اساس آمار ۱۳ درصد صادرات حدود ۶۵ میلیون دلاری فرش دستباف کشور به استان اصفهان اختصاص دارد، اظهار داشت: البته آماری که گمرک در این زمینه صادرات فرش دستباف اعلام می کند چندان مورد قبول ما نیست و سهم اصفهان بیشتر از این میزان است.
 
وی ادامه داد: بیشتر فرش های تولیدی استان اصفهان از مبدا تهران صادر می‌شود اما این آمار بصورت تفکیکی اعلام نمی‌شود و جزو آمار صادرات تهران ثبت می شود و بر این اساس بیش از ۱۵ درصد از صادرات فرش دستباف به استان اصفهان اختصاص دارد.
 
رییس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان اصفهان با بیان اینکه این استان از جایگاه ویژه ای در هنر صنعت فرش دستباف کشور برخوردار است افزود: بطور رسمی بیش از ۲۷۰ هزار بافنده فرش دستباف در اصفهان شناسایی شدند و تعداد بافنده های فرش دستباف در این استان بیشتر از سایر صنایع فعال هستند.
 
وی اضافه کرد: در سال های گذشته حدود ۴۲۰ هزار بافنده فرش دستباف در استان وجود داشت اما بدلیل مسائل و مشکلات تولید از جمله تحریم و بازار به ۲۷۰ هزار بافنده کاهش پیدا کرده است.
 
عصاچی گفت: فرش بعنوان سفیر فرهنگی کشور ما محسوب می شود و از سابقه دیرینه ای برخوردار است و اصفهان بعنوان یکی از قطب های مهم تولید فرش دستباف است و بهترین فرش ها در این استان بافته می شود.
 
وی خاطرنشان کرد: بیشتر فرش های تولیدی این استان در نمایشگاههای معتبر دنیا در معرض نمایش قرار داده می شود.
 
رییس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان اصفهان، بهبود بازار و کسب جایگاه و منزلت بافندگان فرش دستباف را از اهداف برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی فرش دستباف عنوان کرد و افزود: این نمایشگاه با همکاری شرکت نمایشگاههای بین المللی اصفهان، اتاق بازرگانی، سازمان صمت و دانشگاه هنر و تشکل ها برگزار می شود و رویدادهای خوبی دیگری از جمله برگزاری نمایشگاه مجازی فرش دستباف در کنار این نمایشگاه در نظر گرفته شده است.
 
رییس اتحادیه تولید کنندگان فرش دستباف اصفهان نیز در این نشست گفت: باید از هر طریق ممکن در راستای ارتقا جایگاه فرش دستباف ایران و اصفهان تلاش کنیم.
 
بیشتر بخوانید : قالیشویی در امام حسین
 
ساعد عصاچی افزود: در زمان حاضر ۱۰ درصد از جامعه ایران با کار هنری در زمینه فرش درگیر هستند و حدود ۸.۵ میلیون نفر در کشور از این طریق امرار معاش می کنند و از این هنر صنعت درآمدزایی دارند.
 
مدیر عامل شرکت نمایشگاههای بین المللی اصفهان گفت: بیست و پنجمین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان به عنوان یک رویداد هنری و تجاری در کنار خود میزبان رویدادهای جانبی بسیاری است.
 
احمدرضا طحانیان با بیان اینکه اصفهان بعنوان مهد فرش دستباف ایران محسوب می شود افزود: از جمله این رویدادها برگزاری جلسه کمیته فرش دستباف اصفهان با رویکرد توسعه صادرات، برگزاری نمایشگاه مجازی فرش دستباف، بررسی فرصت‌ها و ظرفیت‌های صادراتی استان اصفهان، برندسازی و افزایش فروش فرش دستباف با تکیه بر ابزارهای نوین، نشست تخصصی کاربرد هنر در ارتباطات و نشست هم‌اندیشی مشترک صادرکنندگان فرش دستباف و صنایع دستی به شمار می‌رود که نقش تاثیرگذاری در تبیین نقشه راه حوزه فرش دستباف اصفهان و سراسر کشور ایفا خواهد کرد.
 
وی ابراز امیدواری کرد که این نمایشگاه هم همانند رویدادهای گذشته بخوبی برگزار شود و تاثیر خوبی در هنر صنعت فراگیر فرش دستباف در جامعه بعنوان یک هنر، فرهنگ و روح زندگی تاثیرگذار باشد و دستاوردهای ارزشمندی را برای کشور و استان اصفهان به ارمغان آورد.
 
مدیر عامل شرکت نمایشگاههای بین المللی اصفهان افزود: علاقمندان به بازدید از این نمایشگاه می‌توانند از ساعت ۱۴ تا ۲۱ روزهای پنجم تا دهم بهمن ماه سال جاری به محل دائمی برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان واقع در کمربندی شرق، روبروی منطقه روشن‌دشت مراجعه کنند.

۴۰ نفر در طرح دستیار فناوری کرمان پذیرش شدند/ پی گیری برای راه اندازی خانه خلاق فرش

 تحلیل بازار - کرمان- کی نیا، رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان از پذیرش ۴۰ نفر از متقاضیان در طرح دستیار فناوری استان کرمان خبر داد.

 
فرشید کی نیا در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: تاکنون حدود ۴۰ نفر در استان کرمان موفق شدند که وارد طرح دستیار فناوری شوند.
 
کی نیا در خصوص نحوه شرکت در طرح دستیار فناوری گفت: افراد باید با مراجعه به سایت پارک علم و فناوری استان کرمان فرم مربوط به این طرح را تکمیل کرده و تحویل دهند؛ سپس ما افراد متقاضی را به شرکت های مربوطه معرفی می کنیم تا بتوانند در زمینه تخصصی‌شان کار کنند.
 
وی با اشاره به برگزاری تورهای فناوری در استان کرمان افزود: این تورها شامل بازدید از پارک علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان و شرکت های فناور است و دانشجویان با دستاوردها و محصولات تولید شده آشنا می شوند.
 
 
رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان در خصوص خانه خلاق هم گفت: این خانه ها برای هر صنف به صورت تخصصی فعالیت می کند.
 
وی با اشاره به اینکه خانه خلاق فرش و صنایع دستی در دست پی گیری است تا در ماه های آینده راه اندازی شود، افزود: این مراکز در صنف های مختلف در حمایت پارک های علم و فناوری راه اندازی شده و از سوی معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری حمایت می شوند.
 
کی نیا خروجی مدنظر از این اتاق ها را ایجاد ایده های نو در صنف ها برای به روز شدن فعالیت ها دانست و بیان کرد: هر فردی که می تواند در صنفش خلاقیت داشته باشد، می تواند برای این مساله اقدام کند.

میز ارتباطات مستقیم مردمی در حوزه صنعت و معدن درروستای شول شهرستان گناوه برگزارشد

 میز ارتباطات مستقیم مردمی (میزخدمت) با حضور مسئولین اداره کل صنعت،معدن و تجارت استان بوشهر و سرپرست اداره صمت و رییس اتاق اصناف شهرستان گناوه در مسجد جامع روستای شول با همکاری دهیاری روستا وباهدف پاسخگویی به مسائل و مشکلات حوزه صنعت،معدن بویژه مشاغل خانگی و بافندگان فرش و گبه برگزار گردید.

 
به گزارش روابط عمومی اداره کل صمت استان بوشهر ؛ در این برنامه ضمن احصا بخشی از مشکلات بافندگان به سوالاتی در خصوص تسهیلات مشاغل خانگی بویژه بافندگان پاسخ لازم ارائه شد.
 
بیشتر بخوانید : قالیشویی در وحیدیه
 
در پایان سرپرست اداره صمت شهرستان‌گناوه گفت:در صورت امکان و تسهیل شرایط از بخشی از ظرفیت تسهیلات تبصره ۱۶ ابلاغی به شهرستان جهت بهبود وضعیت بافندگان استفاده خواهد شد.

اهدای فرش‌های دستبافت بانوان وردنجانی به عتبات عالیات

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز چهارمحال و بختیاری. رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان گفت: ارزش این تخته فرش‌ها ۸۰۰ میلیون ریال است.

اقای کیانی افزود: هم اکنون ۲۰ کارگاه قالیبافی در استان وجود دارد که هزار نفر از خواهران به صورت رایگان در بافت قالی برای ستاد عتبات مشغول به فعالیت هستند.
شهر وردنجان از توابع شهرستان بن در فاصله ۲۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
 
بیشتر بخوانید : قالیشویی شمال تهران
 
صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 7 8 صفحه بعد