خانه نشینی فرش ایران در سایه تحریم ها

فرش ایران، ازعرش تا فرش؛ ضرورت به‌روزرسانی طراحی نقشه‌ها ی فرش ایرانی
فرش ایران، ازعرش تا فرش؛ ضرورت به‌روزرسانی طراحی نقشه‌ها ی فرش ایرانی
جایگاه صادرات فرش دستباف ایران در مقایسه با سایر اقلام صادراتی هر روز رو به افول و کاهش است ، متاسفانه به دلیل خریداری مواد اولیه با قیمت های بالا، نرخ این هنر تمام شده برای اغلب مردم در بازار های داخلی چندان با دخل و خرجشان نمی خواند و در بازارهای خارجی هم هماسایگان ایران با الگو گیری و کپی کردن نقشه های اصیل قالی ایرانی تمام همت و توان خود را به گرفته اند که سهم و جایگاه اول را در تولید فرش دستبافت از آن خود کنند و بازار های صادراتی ایران را به سمت خوشان بکشانند.
زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، فرش دستبافت این هنر- بسیار اصیل ایرانی که از دیر باز خواستگاه بسیاری از جهانگردان و کشورها بوده و به عنوان یک فعالیت مکمل مشاغل کشاورزی و روستایی بشمار میرو اما درسال های اخیر و به مدد دولت هایی که بر سر کار بودنند ،چندان نگاه معنا داری به این صنعت- هنر نشد و همین نظرتنگی ها به فرش دستبافت ایران سبب گردید تا به مرور و طی سال ها، بخش بزرگی از بازار‌های صادراتی فرش دستباف ایران به حاشیه رود و مشتری های همیشگی فرش ایران ،امروز فرش‌های هند، چین، پاکستان و افغانستان را به خانه ببرند.

متاسفانه شرایط خاص بین المللی و تحریم ها هم آتشی بود که به دامن این هنر اصیل افتاد وباعث گردید که بسیاری از کارگاه های محلی و خانگی فرش دستبافت که زمانی توسط هنرمندان زبر دست نقش قوچ و لچک و ترنج را بر قالی ایران مشق می کرد رو به تعطیلی بکشاند و این هنردر ناملایمات روزگار علاوه بر ضرر های اقتصادی که به واسطه رقابت کشور های دیگر با آن رو به رو بود دربحث اشتغالزایی نیز دچار بحران شود و کارگران ماهری را در کارگاه های قالی بافی از دست بدهد که خط به خط وجودشان را با خفت خفت این قالی ها گره زده وآنان را به زیبایی هر چه تمام تر روانه بازارکرده اند.

اما با همه اوضاع و احوال و تنگاهایی که فرش ایران در بازار های بین المللی و داخلی با آن روبه رو است ولی باز هم متولیان و کار بلد های هنر اصیل فرش ایرانی در تلاش اند تا بتوانند با گره زدن تولیدات خود به بازار های جهانی دری رو به سوی امید و پیشرفت و حضور بازرگانان خارجی برای خرید این هنر سراسر افتخار به کشور باز کنند ، از جمله این اقدامات می توان به برگزاری نمایشگاه های بین المللی فرش چه به میزبانی کشور و چه به عنوان شرکت کننده در دیگرکشور ها اشاره کرد.

مقالات دیگر: قالیشویی بلوار بهار حکیمیه

در همین زمینه بیست‌وپنجمین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان با هدف آشتی دادن تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و توسعه جایگاه این هنر صنعت، پنجم تا دهم بهمن ماه در محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های اصفهان برگزار می شود.

در سال گذشته میزان صادرات فرش دستبافت به ۶۵ میلیون دلار کاهش یافت

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان اصفهان درگفتگو با کیمیای وطن در خصوص تعداد بافندگان فرش در اصفهان، گفت: همن اکنون ۴۳۰ بافنده فرش در استان اصفهان فعال هستند که به دلیل مشکلات تولید و تحریم ها ، تعداد بافندگان فرش استان کاهش یافته که این ضعف بزرگی است.

 سعید عصاچی درباره ضرورت فرهنگسازی هنر فرش دستباف، گفت: در سال ۷۳ میزان صادرات فرش دو میلیارد دلار بود که سال گذشته به دلیل تحریم ها و دیگر مشکلات بانکی میزان صادرات آن به ۶۵ میلیون دلار کاهش یافته است که بنابر آمارهای رسمی ۱۳ درصد این آمار مربوط به اصفهان است، اگرچه معتقدیم میزان صادرات این محصول از اصفهانه بیشتر است.

وی عدم بازاریابی خارجی و استفاده از موقعیت ها برای فرش ایران را مورد اشاره قرار داد و گفت:با وجود فرصت خوبی که در جام جهانی قطر برای فروش فرش دستباف ایرانی وجود داشت، اما به دلیل وجود این قوانین، فرشی از ایران به قطر صادر نشد.

خلأ نبود فرش ایرانی در بازارهای خارجی و سواستفاده برخی کشورها

به اعتقاد رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان اصفهان، در حوزه فرش دستباف خودتحریمی کرده‌ایم و رقبا توانسته‌ اند از خلأ نبود فرش ایرانی استفاده کرده و بازارهای فرش ایرانی را از آن خود کنند.

وی درباره جایگاه طرح و نقشه های اصیل فرش ایرانی در حفظ بازارهای صادارتی  به کیمیای وطن گفت: طراحی فرش باید علاوه بر حفظ اصالت آن، با دکوراسیون داخلی هماهنگ باشد، بنابراین به‌روزرسانی طراحی نقشه‌ها ی فرش ایرانی ضرورت داد، چراکه امروز فرش‌های غیرهنری کشورهای رقیب و فرش‌های امروزی ماشینی جایگاه فرش دستباف را گرفته‌اند.

زهرا نصیری