x تبلیغات
همه چیز دان

اهدای فرش‌های دستبافت بانوان وردنجانی به عتبات عالیات

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز چهارمحال و بختیاری. رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان گفت: ارزش این تخته فرش‌ها ۸۰۰ میلیون ریال است.

اقای کیانی افزود: هم اکنون ۲۰ کارگاه قالیبافی در استان وجود دارد که هزار نفر از خواهران به صورت رایگان در بافت قالی برای ستاد عتبات مشغول به فعالیت هستند.
شهر وردنجان از توابع شهرستان بن در فاصله ۲۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
 
بیشتر بخوانید : قالیشویی شمال تهران
 

پاک کردن لکه لوازم آرایش از روی دیوار و فرش

 به گزارش ایلنا، برخی از مواقع در خانواده هایی که کودک خردسال دارند ، این کودکان دور از چشم مادر وسایل آرایشی را به خصوص رژ لب را برداشته و بر روی دیوار یا فرش می کشند . در این بخش نکاتی را برای پاک کردن رژلب از روی انواع دیوارو فرش و موکت را آورده ایم تا شما بتوانید با استفاده از این نکات ، سریع و راحت این لکه ها را از روی دیوارو فرشتان پاک کنید.

 

نکاتی برای از بین بردن لکه رژ لب از روی دیوار

 

رژ لب ها انواع مختلفی دارند که همه آنها از موادی مانند موم، چربی و رنگ تشکیل شده اند .برای پاک کردن دو قسمت موم و چربی رژ لب به یک رقیق کننده و حلال نیازمند هستیم اما نوع رقیق کننده و حلالی که استفاده می کنیم برای انواع مختلف دیوار باید متفاوت باشد.

 

پاک کردن لکه رژ لب از روی دیوارهای مختلف

 

لکه رژلب را چگونه از دیوار گچی پاک کنیم؟

 

اگر دیوار شما گچی و رنگ نشده است و بر روی آن لکه رژلب وجود دارد ، برای پاک کردن این لکه :

 

1. با یک قاشق پلاستیکی نازک یا کاردی تیز اضافه های جرم رژلب را از روی دیوار بردارید اما مواظب باشید لکه رژلب پخش نشود.

 

2. با یک پارجه نمدار که روی آن کمی جوش شیرین ریخته اید ، لکه باقیمانده را تمیز کنید تا پاک شود.

 

3. با یک دستمال کمی مرطوب مواد روی دیوار را تمیز کنید.

 

4. سپس یک پارچه خشک را روی دیوار بفشارید تا سریعتر دیوار خشک شود.

 

اگر این روش پاسخگو نبود روش های دیگر را امتحان کنید :

 

بجای جوش شیرین و پارچه می توانید از مایع ظرفشویی و اسکاچ استفاده کنید.

 

می توانید از محلول رقیق شده وایتکس نیز استفاده نمایید.

 

می توانید آن بخش از دیوار را با کاغذ سمباده به آرامی بسایید تا رنگی از رژ باقی نماند.

 

در صورتی که دیوار گچی باشد می توانید مقداری خمیر دندان بر روی لکه قرار داده و سپس با مسواک بر روی آن بکشید.

 

لکه رژ لب

 

چگونه لکه رژلب را از دیوار پلاستیکی تمیز کنیم ؟

 

برای تمیز کردن لکه رژ لب از روی دیوار پلاستیکی راهکارهای زیر را به کار ببرید:

 

با یک کاردک جرم اضافی رژ لب را بردارید.

 

محلولی از الکل سفید و آب درست کنید و روی یک دستمال بریزید و لکه را تمیز کنید.

 

سپس با یک دستمال نمدار همان قسمت را تمیز نمایید و بگذارید تا خشک شود.

 

توجه کنید که از مواد روغنی یا تمیزکننده های قوی روی این نوع دیوارها استفاده نکنید.

 

می توانید برای پاک کردن لکه از محلول مایع ظرفشویی و آب و سرکه رقیق شده استفاده نمایید.

 

چگونه لکه رژلب را از دیوار روغنی پاک کنیم؟

 

اگر دیوار رنگ روغنی دارد ، برای پاک کردن لکه رژلب از روی این دیوار می توانید روشهای زیر را به کار ببرید :

 

ابتدا جرم باقی مانده رژلب را از روی دیواربردارید.

 

برای تمیزکردن لکه می توانید از مواد شوینده قوی مانند پاک کننده های چندمنظوره استفاده کنید.

 

می توانید برای پاک کردن این لکه می توانید کمی از محلول های با حلال چربی را روی لکه بپاشید و بعد از مدت کوتاهی و نرم شدن رژ لب آن را با پنبه یا اسفنج پاک کنید.

 

برای تمیزکردن لکه می توانید ازروغن بچه نیز استفاده نمایید.

 

برای تمیزکردن لکه می توانید ازچند قطره محلول آمونیاک استفاده کنید.

 

شما می توانید لکه های رژلب را از روی دیوار روغنیتان با ترکیب مایع ظرفشویی و جوش شیرین از بین ببرید.

 

رفع لکه رژ لب

 

چگونه رژلب را از روی انواع کاغذ دیواری پاک کنیم؟

 

برای پاک کردن لکه رژلب از روی کاغذ دیواری می توان از محلول مایع ظرفشویی و آب استفاده کنید اما قبل از استفاده این روش را روی قسمتی از کاغذ دیواری که خیلی در مرکز توجه نیست ، امتحان کنید زیرا ممکن است رطوبت به پشت کاغذها نفوذ کند و چسب نگهدارنده کاغذها خیس شده و از دیوار جدا شوند.

 

نکته :

 

به سرعت برای پاک کردن لکه اقدام کنید .

 

برای جلوگیری از پخش شدن بیشتر لکه به جای آب گرم از آب سرد استفاده کنید.

 

برای پاک کردن رژلب اکلیلی نیز می توان از روش های بالا استفاده نمود اما درصورت باقی ماندن اکلیل روی دیوار در آخر پس از از بین رفتن اصل لکه یک دستمال خشک یا روی سطح بکشید تا اکلیل ها برطرف شوند.

 

مراحل تمیز کردن لکه رژ لب از روی فرش و موکت

 

قبل از تمیز کردن لکه رژ لب از روی فرش یا موکت ، این کار را سریع انجام دهید زیرا هر چه سرعتتان بیشتر شود ، لکه زودتر و راحت تر تمیز خواهد شد.

 

مرحله اول :

 

اگر روی فرش یا موکت شما رژ لبی شده ابتدا باید حجم رژلب باقی مانده را از روی سطح بزدائید برای اینکار بهتر است از یک قاشق یا کاردی که خیلی تیز نباشد ، استفاده نمایید . دقت کنید در حین انجام این کار طوری عمل کنید که لکه رژ پخش نشود و به عمق بافت و پرزهای موکت یا فرشتان فرو نرود . استفاده از وسایل تیز سبب می شود به فرش یا موکت آسیب برسد .

 

مرحله دوم :

 

سپس برای اینکه لکه پخش نشود از چسب نواری استفاده کنید و چسب را جدا کرده و به آرامی روی سطح بچسبانید؛ سپس آن را جدا کرده و مجددا همین کار را با نوارچسب بعدی انجام دهید؛ این کار را آنقدر ادامه دهید تا بجز لکه رنگی روی فرشتان چیزی از ماده رژ باقی نماند.

 

همچنین می توانید بر روی فرش دستمال را بگذارید و بردارید . این کار را می توانید بصورت حرکات عمودی انجام دهید زیرا حرکات افقی باعث کثیف شدن بیشتر فرشتان می شود .

 

لکه رژلب روی موکت

 

با چه موادی لکه رژ لب را تمیز کنیم ؟

 

قبل از انجام روش هایی که در زیر آورده ایم ، مواد شوینده را ابتدا روی نقطه ای از فرش مثل اطراف و کناره ها که کمتر در معرض دید قرار دارد ، امتحان کنید .

 

تمیز کردن لکه رژ با خمیر دندان

 

برای تمیز کردن لکه رژ لب از روی فرش یا موکت ، خمیر دندان را بر روی این قسمت بمالید . سپس با شامپو فرش یا مایع ظرفشویی ان را بطور کامل از بین ببرید.

 

تمیز کردن لکه رژ به وسیله اسپری مو

 

برای از بین بردن لکه رژ، اسپری مو را روی محل لک شده اسپری کرده و اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه باقی بماند تا الکل موجود در اسپری، رژ لب را کاملا در خود حل کند. پس از این مدت اگر محل لکه خشک شده بود روی آن را کمی آب ولرم ریخته و سپس سایر مراحل را انجام دهید. سپس حوله ی نرم را به آب معمولی آغشته کنید و با آن سطح لکه را کاملا شستشو دهید.

 

استفاده از الکل برای تمیز کردن لکه رژ لب

 

روی لکه رژ لب ، پارچه اغشته به الکل را بکشید تا لکه از بین برود سپس با اسفنج آغشته به محلول اب و مایع ظرفشویی یا شامپو فرش سطح مورد نظر را تمیز کنید تا اثری از لکه باقی نماند.

 

تمیز کردن لکه رژ لب با شامپو فرش

 

برای تمیز کردن لکه رنگی باقی مانده از رژ لب روی موکت یا فرش می توانید از شامپوفرش استفاده نمایید . شامپو فرش را روی قسمت مورد نظر بکشید سپس اجازه دهید کمی بماند پس از اینکه کف روی لکه رنگ رژ را به خود گرفت، مواد و کف ایجاد شده روی فرش یا موکتمان را با یک دستمال یا اسفنج نم دار تمیز می کنیم. اگر رنگ رژلب روی فرش باقی ماند مجددا مرحله قبل را تکرار کنید .

 

استفاده از بخارشوی برای از بین بردن لکه رژ لب

 

یکی از بهترین راهها برای از بین بردن لکه رژ از روی فرش یا موکت ، استفاده از بخارشوی است.

 

دیگر حلال ها برای تمیز کردن لکه رژ لب از روی فرش یا موکت :

 

الکل سفید، ترکیب شامپو فرش با سرکه سفید ، مایع ظرفشویی، محلول های آرایش پاک کن مختلف

 

پاک کردن لکه قدیمی رژلب از روی فرش

 

برای تمیز کردن لکه رژلب قدیمی که به داخل بافت فرش فرو رفته ابتدا با آب لکه را مرطوب می کنیم و سپس با یک برس نرم سعی می کنیم تمام رژلبی که به داخل فرورفته اند را خارج کنیم . سپس مواد پاک کننده ای که در بالا گفتیم محل مورد نظر را پاک می کنیم .

 

بیشتر بخوانید : قالیشویی سید خندان

بخت گردشگری سمنان باز شد/ فرش ابریشمی زیر پای گردشگران خارجی

 خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - محمدحسین عابدی: گردشگری را باید ظرفیت مغفول استان سمنان دانست چرا که علی رغم مزیت‌ها و پتانسیل‌های فراوان، هرگز آن طور که باید و شاید مورد توجه برنامه ریزان استان به خصوص در زمینه اقتصادی قرار نگرفته است حالا اما خبرهای امیدوار کننده‌ای می‌رسد که نشان می‌دهد گردشگری استان قرار است با تحولاتی روبرو شود البته اگر مسئولان به خوبی از این فرصت طلایی بهره مند شوند.

سمنان نماینده ایران در کنسرسیوم اقتصادی، گردشگری و فرهنگی راه ابریشم شد. کنسرسیومی که چین را به خاورمیانه وصل می‌کند و ۲۰ شهر آسیا در کنار ۲۰ شهر چین در آن عضویت دارند و قرار است تبادل گردشگر بین کشورهای منطقه، خاور دور و آسیای میانه در این کنسرسیوم شکل گرفته و تسهیل شود حتی صحبت از لغو روادید برای سفر در کشورهای عضو به میان آمده تا همه چیز خبر از فرصت طلایی توسعه گردشگری اقتصادی بدهد.

تمام نگرانی کنشگران حوزه میراث فرهنگی استان سمنان این است که مسئولان بار دیگر بر اریکه غفلت سوار باشند و مانند سال‌های اخیر که یکی پس از دیگری فرصت‌های طلایی را از دست دادند، این بار نیز نتوانند آنطور که باید و شاید، شاه ماهی طلایی و ابریشمی مزیت گردشگری را صید کنند.

اهمیت انتخاب سمنان به عنوان نماینده ایران

آنطور که مسئولان میراث فرهنگی استان سمنان می‌گویند اراده خوبی برای بهره برداری از این فرصت طلایی و کنسرسیوم بین‌المللی گردشگری راه ابریشم وجود دارد و لذا برنامه‌ریزی خوبی نیز در این عرصه صورت خواهد پذیرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان در این باره به مهر، می‌گوید: سفیر چین ماه گذشته سفری به سمنان داشت و موضوع ائتلاف شهرهای جاده ابریشم با محوریت سمنان به عنوان نماینده ایران اسلامی، مورد بررسی قرار گرفت.

امیر کرم زاده با بیان اینکه سفیر چین در واقع نماینده ایران در مؤسسه ائتلاف شهرهای جاده ابریشم محسوب می‌شود و این سفر از این بابت حائز اهمیت بود که می‌تواند ظرفیت‌های استان سمنان را به کشورهای منطقه و آسیای میانه و خاور دور متصل سازد، ابراز کرد: برای بهره‌گیری بهتر از این ظرفیت، دبیرخانه ائتلاف گردشگری راه ابریشم در سمنان راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه توسعه مبادلات اقتصادی و روابط اجتماعی و فرهنگی از جمله مهمترین مزیت‌هایی است که برگزیده شدن سمنان به عنوان نماینده ایران در این کنسرسیوم به دنبال خواهد داشت، بیان کرد: انتخاب شهر سمنان در اتحادیه راه ابریشم نه تنها یک رویداد استانی و ملی بلکه فراملی است و لذا نیازمند توجه تمام دستگاه‌ها دارد.

بهره‌گیری از فرصت توسعه اقتصادی و اشتغال

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان با بیان اینکه حضور شهر سمنان در اتحادیه راه ابریشم فرصت طلایی برای توسعه اشتغال و اقتصاد در این استان محسوب می‌شود چرا که گردشگری دومین صنعت پول ساز است، گفت: حضور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری که بهمن ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود، نخستین گام عملی برای شناساندن ظرفیت‌های گردشگری سمنان محسوب می‌شود که برنامه‌ریزی برای آن انجام شده است.

کرم زاده عضویت در اتحادیه راه ابریشم با حضور کشورهایی مانند چین را یک فرصت طلایی برای معرفی پتانسیل‌های گردشگری استان سمنان دانست و تاکید کرد: در کنار ظرفیت‌های گردشگری و صنایع دستی و طبیعی که در سمنان وجود دارد، می‌بایست افزایش ماندگاری مسافران با عنایت به زیرساخت‌های گردشگر پذیری نیز در دستور کار قرار گیرد.

زیرساخت‌ها مهیا شود

موضوع زیرساخت‌ها که در کلام مسئولان استان سمنان وجود دارد دقیقاً یکی از همان نقاطی است که کارشناسان و کنشگران حوزه میراث فرهنگی نسبت به آن نگرانی دارند. الهه میرزایی نسب دانش آموخته گردشگری در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه سمنان در حوزه زیرساخت‌ها ضعف‌های فراوانی در جذب گردشگر دارد، گفت: بناهای متعدد قدیمی، کاروانسراها و ظرفیت‌های گردشگری بسیاری در استان سمنان وجود دارد که متأسفانه بلاتکلیف رها شده است نمونه آن می‌تواند کاروانسراهای شاه عباسی باشد که بین اوقاف و میراث فرهنگی سال‌ها است چالش‌هایی را به خود می‌بیند.

میرزایی نسب با بیان اینکه بسیاری کاروانسراهای شاه عباسی و ابنیه تاریخی و خانه‌های قدیمی در سمنان وجود دارد که نه به بخش خصوصی واگذار می‌شود نه دولت و مشخصاً اوقاف و میراث فرهنگی از آنها بهره برداری می‌کنند، بیان کرد: رها شدن ظرفیت‌های گردشگری از جمله مهمترین نقاط ضعف گردشگری در این استان است.

وی افزود: ما در استانی هستیم که حتی یک طرح جامع گردشگری مصوب و مدون و البته جامع را مبتنی بر مزیت‌های گردشگری و اقتصادی و سرمایه گذاری در بخش گردشگر پذیری ندارد لذا چطور قرار است بدون برنامه جامع و مدون، ایران اسلامی را در یک کنسرسیوم بین‌المللی نمایندگی کنیم. این سوالی است که امیدواریم مسئولان میراث فرهنگی برای آن جواب داشته باشند.

نمایندگی ایران بر دوش سمنانی‌ها

مسئولان اما به این کنسرسیوم بسیار امیدوار هستند، استاندار سمنان درباره این موضوع به مهر، می‌گوید: انتخاب سمنان به عنوان نماینده ایران در ائتلاف راه ابریشم یک فرصت است که باید تلاش کنیم از ظرفیت‌های آن در تحول اقتصادی منطقه بهره بگیریم.

سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه در گام اول باید اهمیت انتخاب سمنان به عنوان نماینده کشور در اتحادیه راه ابریشم روشن سازی شود و لذا باید از مدیران دستگاه‌های اجرایی نیز این فرایند آغاز گردد و سپس بهترین برنامه‌ریزی ها در این زمینه صورت گیرد، بیان کرد: همانطور که در نشست‌ها با مدیران نیز مطرح کردیم بخش خصوصی در این مسیر بسیار اهمیت دارد همچنین باید از دو رکن دیگر یعنی ظرفیت‌های حاکمیت و همچنین نخبگان و صاحب نظران در این باره بهره‌گیری شود.

وی با بیان اینکه سمنان از لحاظ گردشگری و میزبانی تورهای گردشگری توریستی ظرفیت بسیار دارد اما باید این ظرفیت‌ها احصا، معرفی و به‌کارگیری شود، افزود: دیگر ظرفیتی که بسیار می‌تواند به سمنان در راستای معرفی ظرفیت‌های گردشگری کمک کند، دانش بنیان‌ها هستند که در وهله اول می‌توانند نرم افزارهای کاربردی را برای معرفی جاذبه‌های گردشگری تهیه و تولید کنند.

استفاده از همه ظرفیت‌ها

استاندار سمنان با بیان اینکه دولت نیز کمک می‌کند تا این شرکت‌ها و همچنین بخش خصوصی از تسهیلات تبصره ۱۸ و ۱۶ و همچنین تسهیلات ویژه شرکت‌های دانش بنیان بهره مند شوند، بیان کرد: ضروری است که بسترهای لازم برای حضور سرمایه گذاران خارجی در استان به صورت کامل از طریق فضای مجازی، سامانه‌های نوین، پرتال‌های اینترنتی و بهره‌گیری از راه‌های ارتباطی و اطلاع رسانی مؤثر فراهم شود.

چانگ هوآ، سفیر جمهوری خلق چین در جمهوری اسلامی ایران که ماه گذشته در سمنان حضور داشت در هنگام عقد قرارداد نامزدی سمنان به عنوان نماینده ایران در کنسرسیوم گردشگری راه ابریشم صحبت‌های جالبی را مطرح کرد. هوآ در این نشست گفت: بیش از ۲۰ کشور در این ائتلاف تا کنون مشخص شده‌اند که این امر سبب خواهد شد تا همکاری‌ها تقویت شود

وی با بیان اینکه ظرفیت خوبی در خصوص صنعت و کشاورزی در استان سمنان وجود دارد که می‌تواند موجب همکاری بیشتر ما دو کشور شود، تاکید داشت: پیش بینی می‌شود تأسیس این ائتلاف نه تنها باعث می‌شود که شهرهای عضو در زمینه گردشگری همکاری کنند، بلکه شهرهای مختلف در سطح فراتر همچون اقتصادی و تجاری نیز مشارکت خواهند کرد.‌

نگاه‌ها عوض شود

یک کارشناس گردشگری در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه نگران این هستیم که مسئولان ما به درستی اهمیت این رویداد یگانه و مهم را درک نکرده باشند، گفت: اگر می‌خواهیم از این ظرفیت به خوبی بهره مند شویم باید نگاه‌مان را به گردشگری تغییر داده و به فکر برنامه‌ریزی مدون باشیم.

محسن کاظمی با بیان اینکه نگاه ما به گردشگری تا کنون بودجه محور بوده یعنی ما همیشه نگاه کرده ایم که چقدر پول داریم و با این پول‌ها می‌توانیم چند ابنیه را مرمت کنیم یا چند نمایشگاه برگزار کنیم و مثلاً یک خانه تاریخی را در سمنان مرمت کنیم، بیان کرد: حالا زمان آن رسیده که نگاه ما به مسئله محوری تغییر کند یعنی بدانیم که مسئله امروز سمنان در بعد گردشگری عضویت در این کنسرسیوم است و برای حضور پر قدرت و بهره‌گیری از آن باید چه کرد؟ این نگاه متأسفانه سال‌ها است که در میراث فرهنگی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه دومین مشکل ما فقدان برنامه‌ریزی مبتنی بر مزیت شناسی است، افزود: ما دو ایراد بزرگ در گردشگری داریم نخست اینکه به صورت کلی همه چیز را ظرفیت گردشگری می‌دانیم مثلاً می‌گوئیم که شهمیرزاد یا بیارجمند قطب گردشگری است در حالی که گردشگری ده‌ها رسته و رشته دارد که هیچ دو تایشان مزیت یکسانی ندارند و این نگاه کلی گرا همیشه ما را از برنامه‌ریزی دقیق در زمینه مزیت سنجی اقتصادی استان دور کرده است.

رسته‌های مختلف گردشگری معرفی شود

این کارشناس گردشگری با بیان اینکه گردشگری رسته‌های مختلفی مانند طبیعی، درمانی، ورزشی، علمی، پژوهشی، کشاورزی، معدنی، گردشگری آب، گردشگری اکوتون، پرنده‌نگری، عکاسی و … دارد بیان کرد: اگر امروز بتوانیم بگوییم که روستا به روستا منطقه به منطقه حتی محله به محله شهر سمنان چه نوع مزیت گردشگری دارد راحت تر می‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم و در نتیجه اقداماتمان هم هدف مند می‌شود اما بدون مزیت شناسی و با توسل به کلی گویی تنها تیری در تاریکی شلیک می‌کنیم که شاید به هدف بخورد و گردشگری را هم جذب کند.

کاظمی با بیان اینکه دومین ایراد ما این است که از بالا برنامه‌ریزی می‌کنیم و از پایین اجرا می‌خواهیم یعنی در تهران و سمنان دور میزها در جلسات می‌نشینیم و برای سنگری‌ها و بی ارجمندی‌ها و مجنی ها طرح گردشگری می‌دهیم و از آنها اجرا می‌خواهیم، ابراز کرد: یک بار هم که شده بهتر است از جغرافیای تصمیم سازی‌مان را تغییر داده و از درون زیست بوم به بیرون برنامه‌ریزی کنیم تا بتوانیم مزیت‌های گردشگری را جز به جز شناسایی کنیم.

وی با بیان اینکه امروز وقتی ما ندانیم که کدام منطقه ما چه مزیتی دارد نمی‌توانیم به صورت هدفمند تری برای آن ظرفیت‌ها گردشگری راهی کنیم، افزود: ما هنوز نمی‌دانیم توریست از ما چه می‌خواهد لذا فکر می‌کنیم که همچنان باید هتل بسازیم تا گردشگر در لابی آن قهوه بخورد! لذا به جای هتل سازی میلیاردی باید ظرفیت‌های زیست بوم گردشگری را تقویت کنیم چه ایرادی دارد که گردشگری ما در چادر سنگسری‌ها و رضا آبادی‌ها حضور پیدا کند؟

یکی از مسائلی که باعث شده ما تا این میزان از گردشگری در استان سمنان عقب باشیم اداره کل میراث فرهنگی است اداره کلی که در پنج سال اخیر چهار مدیرکل و سرپرست عوض کرد و از آن بدتر اینکه برخی از این مدیران هیچ سابقه‌ای نیز نداشتند لذا این موضوع سمنان را از داشته‌های خود در گردشگری عقب انداخت.

حال باید دید که انتخاب سمنان به عنوان نماینده ایران اسلامی در کنسرسیوم گردشگری راه ابریشم که یک فرصت بین‌المللی و طلایی است آیا مسئولان را مجاب می‌کند که به سمت و سوی برنامه‌ریزی مدون و قاعده مند حرکت کنند یا خیر بازهم باید شاهد اقدامات خلق الساعه و کم اثر باشیم.

بیشتر بخوانید : قالیشویی افسریه

چگونه سوختگی فرش و موکت را از بین ببریم؟

 شاید برای شما هم پیش آمده باشد که ناخواسته بخشی از فرش یا موکت دچار سوختگی و زردی شده باشد که بسیار ظاهر بدی ایجاد می کند . در این مطلب می توانید تا حدود زیادی این مشکل را از بین ببرید.

برطرف کردن سوختگی فرش و موکت

سوختگی فرش با اتو

اگر مقدار سوختگی کم بود و فقط ایجاد لک روی موکت یا فرش کرده بود می توانید از یک پیاز استفاده کنید آن را پوست بگیرید و به دو نیم کنید و پیاز را روی لکه بگذارید سپس با آب سرد بشویید تا لک زرد از بین برود. اگر سوختگی فراتر از یک لک زرد باشد و یک سوختگی سطحی روی فرش ایجاد شده باشد از ریش تراش استفاده کنید. اگر سوختگی عمیق باشد باید آن را رفو کنید و برای این کار باید از قالیشویی بخواهید که آن را درست کند. اگر موکت باشد می توانید با کاتر آن قسمت را ببرید و موکت جدید جایگزین کنید.

سوختگی فرش با سیگار

اگر فرش شما در ارتباط با یک سهل انگاری با سیگار سوخت ابتدا با یک کاغذ سمباده سطحی از فرش را که آسیب دیده است را بسابید. در مرحله بعد از جاروی برقی استفاده کنید و قسمت های که سابیده اید و جدا شده را تمیز کنید. اگر مقداری سیاهی باز هم روی فرش مانده است می توانید با نوک یک قیچی با احتیاط و حوصله از روی پرز و بافت فرش قیچی کنید. فرش را بررسی نمایید تا مطمئن شوید کاملا درست شده است اگر باز هم اثری از سوختگی روی آن دیدید می توانید با استفاده از محلولی ترکیب شده از یک قسمت آب اکسیژنه و ده قسمت آب با یک پارچه روی لکه را تمیز کنید در این کار ابتدا سطح بیرونی و سپس بافت داخلی فرش را تمیز کنید. در انتها محل لکه را با آب بشویید و خشک نمایید.

بیشتر بخوانید : قالیشویی هنگام

سوختگی فرش با قابلمه

با توجه به این که سوختگی فرش چقدر باشد و در چه حدی، می توانید از روش های قبل استفاده کنید. اگر سوختگی خیلی خفیف باشد و در حد یک اثر قابلمه روی فرش بدون تغییر رنگ باشد می توانید از یک تکه یخ برای برگردندان فرش به حالت قبلی استفاده کنید. بعد از این کار می توانید پرزهای فرش را شانه بزنید و آثار سوختگی را از بین برده و فرش را دوباره استفاده کنید.

سوختگی فرش با زغال

برای رفع سوختگی فرش با زغال می توانید از روش برطرف کردن سوختگی با سیگار استفاده کنید و بعد از کوتاه کردن پرزهای فرش که دچار سوختگی شده اند آن قسمت را با یک لایه ضخیم شامپو فرش بپوشانید و صبر کنید تا کاملا خشک شود سپس جارو برقی بکشید.

سوختگی فرش با شمع

اگر شمع داغ روی فرش ریخت سریع برای پاک کردن سوختگی اقدام کنید برای شروع با یک دستمال یا پارچه کتان شمع آب شده را خشک کنید. توجه داشته باشید که نباید دستمال را روی فرش بمالید و فقط روی جایی که شمع ریخته فشار دهید سپس محل لکه را با مایع ظرفشویی و آب تمیز نمایید. اگر شمع خشک شده است با یک قاشق سوختگی روی موکت پرزدار را بتراشید سپس یک پارچه سفید روی آن بگذارید و با حرارت کم اتو کنید زمانی که موم کاملا جمع شد و به دستمال چسبید دستمال را بردارید.

منبع : ایلنا

رییس مرکز ملی فرش ایران: عرضه تخم نوغان و پیله وارداتی از پرداخت مالیات معاف می‌شود

  به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران به نقل از ایرنا، رییس مرکز ملی فرش ایران، فرح ناز رافع روز پنجشنبه در جمع قالیبافان شهرستان تربت‌حیدریه افزود: با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، سازمان نوغانداری و البته مصوبه مجلس شورای اسلامی خواهیم توانست این قدم مهم را برای عزیزان دست اندرکار فرش ابریشم و هنرمندان صنایع دستی برداریم.

وی گفت: نگاه دولت به موضوع فرش و به خصوص فرش ابریشم حمایت از "زنجیره تولید" است، بطوریکه بتوانیم به شیوه‌های مختلف از کلیه دست اندرکاران تولید فرش حمایت کنیم تا شاهد پایین آمدن هزینه‌های تولید و به تبع آن افزایش سود صادراتی باشیم.

رافع تصریح کرد: وزارت صمت همچنین به دنبال حمایت و توسعه صنایع جانبی از یک سو و نیز ایجاد تحول در شیوه‌های بافت فرش ایرانی از سنتی به مدرن با کمک شرکت‌های دانش بنیان و معاونت فناوری ریاست جمهوری است که اکنون در برخی شهرها از جمله یزد نمونه آن را شاهد هستیم.

رییس مرکز ملی فرش ایران همچنین به چالش‌های حوزه فرش تولیدی ایران اشاره و اظهار کرد: یکی از مشکلات ما موضوع تولی‌گری این کالاست که وزارت میراث فرهنگی و نیز وزارت جهاد مدعی آن هستند، حال آنکه متولی فرش در قدیم وزارت جهاد بود اما بر اساس مصوبه سال ۸۲ شورای عالی اداری کشور موضوع به وزارت بازرگانی سپرده شد و بعد از ادغام آنها نیز چون فرش هم جنبه اقتصادی و هم جنبه بازرگانی دارد، در اختیار وزارت صمت قرار گرفت.

وی اظهار کرد: مشکل دوم ما بحث بیمه دست اندرکاران فرش دست‌باف است و اکنون از مجموع ۲ میلیون نفر بافنده فرش تنها ۲۳۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و تعدادی هم تحت پوشش بیمه عشایری هستند ولی به دنبال پوشش ۱۰۰ درصدی دست اندرکاران هستیم.

به گزارش ایرنا، رییس اتحادیه فرش تربت‌حیدریه نیز در این نشست گفت: اکنون سه هزار و ۱۳۰ نفر بافنده فرش در این شهرستان فعالیت دارند که در قالب ۱۲ شرکت مشغول تولید فرش هستند.

حسن سلطانی افزود: یکی از مشکلات اعضای صنف در تربت حیدریه قطع شدن بیمه برخی همکاران است که از سال ۹۴ تاکنون نزدیک به ۶۰۰ نفر قطع همکاری شده اند که به دنبال جایگزینی بیمه عشایری به جای بیمه تامین اجتماعی هستیم.

وی همچنین گفت: در قالب یک تفاهم نامه با دانشگاه آزاد اسلامی تربت‌حیدریه، اکنون رشته فرش دستباف در مقطع کارشناسی این دانشگاه ایجاد شده است و امیدواریم شاهد تحول و نوآوری در شیوه‌های بافت و تحول آن از سنتی به مدرن باشیم.

بیشتر بخوانید : قالیشویی آپادانا

 

فرش وینتیج و مدرن چه تفاوت ها و شباهت هایی با هم دارند؟

 فرش‌های ماشینی دارای طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی هستند که اسامی خاص خود را دارند. اما اخیراً نام «فرش وینتیج» بسیار بر سر زبان‌ها افتاده است. ممکن است شما نیز نام فرش وینتیج را شنیده باشید و بخواهید بدانید که این نوع فرش‌ها دقیقاً چه ویژگی‌هایی دارند و برای چه نوع دکوراسیونی مناسب هستند. به همین خاطر در ادامه به بررسی فرش وینتیج و تفاوت آن با سایر فرش‌های مدرن خواهیم پرداخت. بنابراین اگر در آستانه خرید فرش مدرن هستید، با افزایش آگاهی در مورد فرش‌های وینتیج می‌توانید خرید فرش وینتیج را به یکی از گزینه‌های خود برای تغییر دکوراسیون منزل تبدیل کنید. پس با ما همراه شوید.

فرش وینتیج چیست؟
فرش وینتیج «Vintage rug» به معنای «فرش کهنه‌نما» است. فرشی که در نهایت مدرن بودن، نشانه‌ای از کهنگی در آن دیده می‌شود. حتماً توجه کرده‌اید که فرش‌های قدیمی وقتی کهنه می‌شوند، رنگ آن‌ها تغییر می‌کند و در برخی از قسمت‌های فرش نیز رنگ‌ها به کلی ناپدید شده و صرفاً جای خالی و سفیدی از خود به‌جای می‌گذارند. برخی از فرش‌ها نیز در اثر کهنه شدن، تار و پور آن‌ها دچار مشکل شده و خط‌هایی که بافت آن‌ها از بین رفته، به‌صورت رگه‌هایی بدون رنگ دیده می‌شوند. همه این آثار کهنگی را می‌توان در فرش‌های مدرن وینتیج مشاهده کرد. درواقع طراحان فرش مدرن با ایده گرفتن از فرش‌های کهنه‌، طرح جدیدی از فرش را ایجاد کرده‌اند که البته مورد استقبال بیشتر افراد نیز قرار گرفته و هم‌اینک به‌عنوان یکی از فرش‌های مشهور طرح مدرن در لیست خرید فرش مدرن افراد جای گرفته است!!

فرش وینتیج و مدرن چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با هم دارند؟
وقتی حرف از خرید فرش مدرن می‌شود، در بین فرش‌های مدرن می‌توان به خرید فرش وینتیج نیز فکر کرد. اما ممکن است این سؤال برای برخی از افراد ایجاد شود که فرش وینتیج چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با سایر فرش‌های مدرن دارد؛ در بیان این موضوع می‌توان گفت:

فرش‌های مدرن دارای طرح‌های جدیدی هستند که در گذشته از این طرح‌ها وجود نداشت، بلکه اخیراً به خط تولید دستگاه‌های بافت فرش اضافه شده‌اند. در این بین فرش‌های وینتیج یا کهنه‌نما نیز قبلاً وجود نداشتند، بلکه به‌عنوان فرش‌هایی جدید و مدرن در کنار سایر طرح‌ها در دستور کار بافت دستگاه‌های بافت فرش قرار گرفته‌اند.
فرش‌های مدرن دارای طرح‌های جدید و رنگ‌های جدیدی هستنید که طرح و رنگ آن‌ها در فرش‌های قدیمی دیده نمی‌شود. برای مثال فرش‌های مدرن بیشتر دارای رنگ‌های روشن با طرح‌های بسیار ظریف هستند که نمونه آن را می‌توان در فرش‌های 1200 و 1500 شانه مشاهده کرد.
یکی از تفاوت‌های فرش وینتیج با سایر فرش‌های مدرن در این است که برخلاف سایر فرش‌های مدرن در بافت فرش وینتیج از انواع رنگ‌های تیره و روشن برای ایجاد نماد کهنگی استفاده می‌شود.
فرش‌های وینتیج مانند دیگر فرش‌های طرح مدرن در فروشگاه‌های فروش فرش عرضه می‌شوند. چراکه با خرید فرش وینتیج می‌توان مانند هر فرش مدرن دیگری، آن را با انواع دکوراسیون‌ها هماهنگ انتخاب کرد.
فرش‌های وینتیج مانند هر فرش با طرح مدرن دیگر مانند فرش‌های فانتزی دارای رنگ‌های و طرح‌های متنوعی هستند. بنابراین هرکس بسته به نوع دکوراسیون یا رنگ موردنظر خود می‌تواند فرش وینتیج مناسب با محیط خود را بیابد.
فرش وینتیج در رده مدرن‌ترین فرش‌ها قرار دارد. به همین خاطر گاهی بیشتر از فرش‌های مدرن فانتزی مورد توجه قرار می‌گیرد.
معمولاً قیمت فرش وینتیج با قیمت فرش فانتزی برابر بوده یا تفاوت جزئی با آن دارد.

با مطالعه موارد فوق می‌توان به شباهت‌ها و تفاوت‌های فرش وینتیج با سایر فرش‌های مدرن پی برد. بنابراین افراد می‌توانند برطبق سلیقه خود در بین فرش‌های مدرن فانتزی یا فرش‌های مدرن وینتیج به انتخاب طرح برای محل موردنظر خود بپردازند.

چگونه طرح وینتیج برای فرش ایجاد شد؟
هنر جلوه‌های مختلفی دارد. گاهی یک شیء نه چندان مرتب یا معقول در ذهن یک هنرمند می‌تواند بسیار نفیس جلوه کند. در مورد فرش‌های وینتیج نیز همین اتفاق افتاده است؛ به طوری‌که دیدن فرش‌های کهنه و رنگ‌ورو رفته در ذهن یک هنرمند طراح فرش به یک طرح مناسب تبدیل گشته است که می‌توان تضاد رنگ‌ها در آن را به شکل محسوس‌تری به‌کار برد. دیدن یک فرش کاملاً نو با بافت مدرن اما با طرحی نخ‌نما می‌تواند بسیار جذاب جلوه کند. درواقع در یک فرش وینتیج می‌توان هم رنگ‌های مختلفی اعم از رنگ‌ قسمت‌های سالم فرش، قسمت‌هایی که در اثر نور کم‌رنگ شده‌اند یا نخ‌نمایی تاروپود فرش را به‌شکلی هنرمندانه ایجاد کرد. اما معمولاً این چند رنگی و چند دستگی در سایر طرح‌های فرش دیده نمی‌شود یا نمی‌توان آن را به‌راحتی ایجاد کرد.
فرش وینتیج و مدرن چه تفاوت ها و شباهت هایی با هم دارند؟

بیشتر بخوانید : قالیشویی سلیمان خاطر

چراکه معمولاً فرش‌های فانتزی دارای رنگ‌ها و طرح‌های مشخص و مرتبی هستند که دستکاری آن‌ها چندان جالب نیست، اما ماهیت فرش وینتیج ایجاب می‌کند که بتوان در طرح اصلی یک فرش دخل و تصرف ایجاد کرده و بخش‌هایی از فرش را کلاً به یک رنگ خالص درآورد، ضمن اینکه دیگر قسمت‌ها دارای طرح باشند!!

چرا فرش‌های وینتیج طرفدارا زیادی دارند؟
به‌طبع خرید فرش وینتیج در لیست خرید فرش مدرن بسیاری از خانه‌ها قرار دارد. به همین خاطر هر روزه شاهد طرح‌های جدید‌تری از وینتیج‌ها هستیم. این محبوبیت و پرطرفدارای فرش وینتیج را می‌توان در ساختار هنرمندانه و تابو شکنانه آن جست‌وجو کرد. به طوری‌که بیشتر افراد وقتی به طرح‌های یکنواخت و مرتب انواع فرش‌های سنتی و مدرن نگاه می‌کنند و به ناگاه چشم‌شان به فرش‌های وینتیج می‌اُفتد که در طرح آن‌ها خبری از یکنواختی دیگر فرش‌ها نیست، آن‌ها بلافاصله جذب فرش وینتیج می‌شوند و آن را خریداری می‌کنند. با توجه به اینکه قیمت فرش وینتیج نیز با قیمت فرش فانتزی تفاوت چندانی ندارد، بیشتر اوقات خرید فرش وینتیج بر خرید فرش مدرن در طرح‌های دیگر ترجیح داده می‌شود!

منبع : جام جم آنلاین

صادرات بیش از یک میلیون دلار فرش دستباف در استان قزوین

 به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجید برزگر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین، درخصوص جایگاه فرش قزوین اظهار کرد: استان قزوین ظرفیت بسیار زیادی در زمینه تولید انواع فرش دستباف دارد به طوری که در حال حاضر بیش از ۱۲۰ کارگاه به صورت متمرکزو غیرمتمرکز و همچنین درقالب واحدهای پشتیبان و مستقل فعالیت دارند.

وی افزود: همچنین در استان قزوین تعداد بسیارزیادی کارگاه‌های خانگی در امر تولید فرش دستباف فعالیت دارند که حدود ۵ هزار و ۸۰۰ نفر توسط سازمان صمت و اتحادیه مربوطه شناسایی شدند که برای آن‌ها کارت ویژه قالی بافی صادر شده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت قزوین با اشاره به اینکه ۹۵ درصد قالی‌بافان استان را بانوان تشکیل می‌دهند، بیان کرد: در حال حاضر حدود ۳ هزار و ۸۰۰ بافنده فرش دستباف در استان فعال هستند و تقریبا ۵۵ درصد تولید فرش استان، توسط قالی‌بافانی صورت می‌گیرد که در روستاها مستقر هستند.

بیشتر بخوانید : قالیشویی سهروردی

سالانه بیش از ۶۰ هزار متر مربع فرش دستباف در قزوین تولید می‌شود
برزگر تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به ظرفیت‌های استان، سالانه بیش از ۶۰ هزار متر مربع فرش دستباف در استان قزوین تولید ‌شود.

وی عنوان کرد: در زمینه فرش صنعتی هم ۲ واحد تولیدی فعال داریم که برای بیش از ۲۰۰ نفر اشتغال‌زایی کرده‌اند و سالانه بیش از یک میلیون متر مربع تولید فرش دستباف دارند که علاوه بر تامین نیاز استان، به سایر استان‌ها و برخی از کشورهای صادراتی، صادرات نیز دارد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان تصریح کرد: ایران بعد از کشورهای هند، ترکیه، مصر و پاکستان چایگاه پنجم را در صادرات فرش دستباف دارد.

برزگر با بیان اینکه صادرات فرش دستباف به صورت متمرکز از طریق گمرکات تخصصی انجام می‌شود، ادامه داد: صادارت ایران حدود ۳۶ میلیون دلار بوده که بر اساس برآوردها در استان قزوین طی ۸ ماهه امسال بیش از یک میلیون دلار صادارت فرش دستبافت انجام شده است.

وی در پایان گفت: در زمینه فرش صنعتی نیز به کشورهای عراق، افغانستان، هند، آلمان، تاجیستان، عمان و قطر صادرات انجام شده است.

پول فرش زیر پای رقیبان منطقه ای ایران

 محمدعلی محسنی بندپی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد سبقت گری ترکیه در بازار بین المللی فرش از ایران، گفت: ایران هنوز وابسته به اقتصاد نفتی است و این مسئله یعنی عقب ماندن کشور در تمام حوزه‌ها از گردشگری گرفته تا صادرات اقلام کشاورزی و منابع دریایی که هر کدام ضعف عملکرد مدیران اجرایی را در کشور نشان می‌دهد.

نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی افزود: باور مسئولان بر این نیست که بتوانیم ظرفیت کشور را در تمام حوزه‌ها غیر از صادرات نفت بالا ببریم؛ امروز کشوری همچون امارات به این باور رسیده و توانست خود را از اقتصاد نفتی رها کند در حال حاضر اماراتی‌ها در رده هفتمین شهروندان ثروتمند در جهان قرار دارند چون توانستند از تک محصولی بودن خود را جدا کنند.

سرمایه گذاری بر روی سایر ظرفیت‌های کشور باید باور تمام مسئولان باشد

وی در ادامه یادآور شد: سرمایه گذاری بر روی سایر ظرفیت‌های کشور باید باور تمام مسئولان از قوه مجریه گرفته تا قوه مقننه باشد، توجه به سایر ظرفیت‌ها می‌تواند چندین برابر نفت درآمدزایی داشته باشد، اگر به این مهم توجه شود نه تنها فرش ایرانی با شهرت جهانی گذشته خود قدرت می‌گیرد بلکه شاهد اقتصادی پویا نیز خواهیم بود.

تحریم‌ها علیه ایران سودجویی کشورهای دیگر را مهیا کرده است

سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس با اشاره به شدت تحریم‌ها و بهره گیری سایر کشورها از این شرایط، تصریح کرد: در حال حاضر از شدت گیری تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران گویا تمام کشورها سود می‌برند، کشورهای همسایه از خارج شدن ایران از بازارهای جهانی همچون بازار فرش و سایر صادرات غیر نفتی بهره می‌برند.

دولت حمایت لازم برای صادرات محصولات غیر نفتی داشته باشد

بیشتر بخوانید : قالیشویی عباس آباد

محسنی بندپی اظهار کرد: دولت اگر بتواند تسهیلات حمایتی صادرات غیرنفتی را برای تولید کنندگان داخلی مهیا کند و در کنار آن اقدام به رفع موانع صادرات محصولات غیر نفتی کند بی‌تردید تعارض منافع صادرات فرش نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نایب رئیس فراکسیون گردشگری در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: سفیران ایرانی، معاونت اجرایی امور خارجه و رایزنان اقتصادی ایران در سایر کشورها در این دوران که تحریم‌ها فرصتی برای سود جویی سایر کشورها مهیا کرده‌اند باید تمام قد به میدان بیاند و کمک حال اقتصادی کشور باشند./

 

 

با این کالای ملی ایران وام بگیرید!+ جزئیات

 رئیس کانون سردفتران و دفتریاران قوه قضائیه در رابطه با ثبت سند فرش در دفاتر اسناد رسمی گفت: یک سری موارد هم بود که قابلیت تنظیم سند در دفاتر را داشت که فرش‌های نفیس و جواهرات از جمله اینها ست. اگر سرقت و یا مفقود می‌شد، هیچکس نمی‌توانست فرش مسروقه را پیگیری کند اما وقتی ثبت شود، این مشکلات حل می‌شود. یک فرش یا جواهر وقتی ثبت رسمی با شناسه مشخص شود، هر اتفاقی برایش بیفتد قابلیت پیگیری دارد. ضمن اینکه اگر دارای سند شوند می‌توانند در قالب تضمین اخذ وام از مؤسسات مالی و بانک‌ها استفاده شود.اگر برای فرش ارزش گذاری شود که در قالب سند رسمی انجام خواهد شد و مشخصات کامل فرش ثبت شود به عنوان وثیقه قابل دریافت است و حتی می‌تواند به عنوان وثیقه دادگاه‌ها گذاشته شود. بحث بیمه هم هست که قابلیت بیمه شدن هم دارد.

خندانی ادامه داد: د ر حال حاضر هم تفاهم نامه‌ای در این رابطه با مرکز ملی فرش منعقد خواهد شد و ظرف چند وقت آینده این موضوع به بهره برداری می‌رسد. مقدمات این اتفاق انجام شده و نمونه سند فرش با همکاری سازمان ثبت تهیه شده و به زودی اجرای گسترده می‌شود.

بیشتر بخوانید : قالیشویی بلوار بهار حکیمیه

خندانی در خصوص آخرین وضعیت نقل و انتقال سند خودرو گفت: همه ما باید در چارچوب و در مدار قانون باشیم ودر این رابطه ماده ۲۹ قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی باید اجرا شود که متأسفانه نمی‌شود. طبق این قانون تنظیم سند باید در دفاتر انجام شود اما هدف قانون گذار اکنون محقق نمی‌شود و متأسفانه به سمت و سویی که نباید، بردند. بخشنامه‌هایی صادر شد و آرایی از دیوان عدالت اداری مطرح شد که اصلاً ربطی به دفاتر نداشت و با توسل به برخی بخشنامه‌ها و تمسک به برخی آرا، قانون نادیده گرفته شد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران قوه قضائیه ادامه داد: در این مدت کم که این رویه خارج از دفاتر انجام می‌شود، مشکلاتی را برای افراد ایجاد کرده است و در آینده این مشکلات بیشتر می‌شود. سیاست ما این است که سند خودرو باید در دفاتر باشد و اگر قانون تغییر کرد ما تابع قانون هستیم اما تا زمانی که قانون به قوت خود باقی است، همه ساز و کارهای مربوط به سند خودرو باید در دفاتر انجام شود.

در رابطه با هزینه‌های این کار ما اعتقاد داریم که باید هزینه‌ها برای مردم کاهش یابد و قانون گذار باید هزینه‌های دولتی تنظیم اسناد را کاهش بدهد تا مردم دچار مشکل نشوند و اینکه دوبار مراجعه را قبول نداریم و نباید مردم اذیت شوند.در این رابطه پیشنهاداتی به دولت دادیم که در حال پیگیری آنها هم هستیم معاونت حقوقی و وزیر دادگستری جلساتی داشتیم.

منبع گسترش نیوز

متقاضی صادرات فرش دستباف از گمرک زنجان نداشتیم

 زین‌العابدین گنج‌خانلو در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، با اشاره به عملکرد گمرک استان زنجان در ۹ ماهه امسال گفت: در بخش صادرات حدود ۴۶۰ میلیون دلار صادرات از گمرک استان به وزن ۲۲۰ هزار تن انجام شده که به لحاظ ارزش ریالی ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

وی افزود: این در حالی است که صادرات انجام شده از گمرک استان طی ۹ ماهه امسال به لحاظ وزنی تغییر چندانی نداشته و معادل مدت مشابه پارسال انجام شده است.

واردات ۳۷۷ میلیون دلار کالا

مدیرکل گمرک زنجان با بیان اینکه واردات قطعی استان طی این مدت ۳۷۷ میلیون دلار بوده است، تصریح کرد: این میزان واردات در ۹ ماهه امسال به لحاظ وزنی ۱۷۰ هزار تن بوده شاهد رشد ۱۹ درصدی در این زمینه نسبت به مدت مشابه پارسال هستیم و به لحاظ ارزش ریالی نیز ۴۱ درصد رشد داشته است.

گنج‌خانلو، گریزی به وضعیت ورود موقت استان زد و یادآور شد: در ارتباط با ورود موقت، این میزان حدود ۶۸ میلیون دلار و به وزن ۲۱۳ هزار تن بوده که در ورود موقت شاهد کاهش ارزش ریالی به میزان ۱۸ درصد و کاهش وزنی به میزان ۳۱ درصد هستیم.

وی در ادامه، مجموع واردات قطعی و ورود موقت گمرک استان زنجان که واردات کل را تشکیل می‌دهد، به لحاظ ارزش ریالی حدود ۴۴۵ میلیون دلار واردات کل عنوان کرد و گفت: این میزان واردت قطعی به لحاظ وزنی حدود ۳۸۴ هزار تن بوده و این آمار بیانگر آن است که در ارزش ریالی واردات کل ۲۷ درصد رشد داشته اما به لحاظ وزنی با کاهش ۱۵ درصدی مواجه بوده‌ایم.

گنج‌خانلو با بیان اینکه گمرک استان زنجان به لحاظ رتبه‌بندی در بین سایر گمرکات کشور از نظر صادرات طی ۸ ماهه امسال از بین ۱۰۵ گمرک فعال کشور رتبه ۱۵ را از نظر ارزش صادراتی از آن خود کرده است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که به لحاظ ارزش کالاهای وارداتی از بین ۹۰ گمرک فعال کشور رتبه ۱۸ را گمرک استان زنجان به خود اختصاص داده است.

وی در ارتباط با اقلام عمده صادراتی طی ۹ ماهه امسال با یادآوری اینکه کماکان کالای شمش روی رتبه اول را در این خصوص در اختیار دارد، افزود: رتبه دوم مربوط به ترانسفورماتور و متعلقات آن است. همچنین کالاهایی از قبیل پروفیل، میلگرد، مفتول مسی، کنسانتره و ... در رتبه‌های بعدی قرار دارد.

تسریع در ترخیص مواد اولیه صنایع

مدیرکل گمرک زنجان عنوان کرد: کشورهای مقصد صادراتی استان نیز شامل ترکیه با حدود ۶۵ درصد، عراق با ۱۳ درصد، امارات متحده عربی با ۷ درصد سهم ارزشی و سایر کشورها نیز بخش دیگری از سهم ارزشی را در امر صادرات استان به خود اختصاص داده‌اند.

گنج‌خانلو در ارتباط با واردات کالا نیز با اشاره به ۱۰ قلم عمده کالای وارداتی از گمرک استان، تصریح کرد: این کالاها شامل خمیر چوب کاغذ و مقوای بازیافتی، توتون و خمیر توتون، کالای پودر جاذب، پلی‌آمین و نوار پلاستیکی، ماشین‌الات خط تولید، نخ پلی‌آمید، لایه جذب و انتشار، تنظیم کننده و قطعات عایق و الکترونیک، کامیون کشنده و ... بوده که سابقه ترخیص از گمرک استان را دارد.

وی همچنین به کشورهای عمده مبدا واردات برای استان نیز اشاره و اظهار کرد: این کشورها شامل ترکیه با ۴۵ درصد، سوئیس با ۱۹ درصد، امارات متحده عربی با ۱۲ درصد سهم ارزشی، آلمان، هنگ‌کنگ، سنگاپور و ... نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارد.

مدیرکل گمرک استان زنجان در خصوص وضعیت صادرات اقلامی چون فرش و چاقو از گمرک زنجان، گفت: در بحث چاقو و صنایع‌دستی، صادراتی از گمرک استان به صورت تجاری نداشتیم ولی از گمرک امانات پستی استان بسته‌هایی به صورت پستی ارسال و از این طریق صنایع‌دستی مسی و زیورآلات سنگ‌های تزئینی ارسال می‌شود.

بیشتر بخوانید : قالیشویی نظام آباد

گنج‌خانلو در ارتباط با صادرات فرش دستباف از گمرک استان نیز متذکر شد: تا به امروز اقدامی از سوی گمرک استان زنجان در این زمینه انجام نشده و یا بهتر است بگوییم مراجعه‌کننده‌ای نداشتیم، کما اینکه اکثر گمرکات کشور نیز فرش دستباف را در زمره اقلام صادراتی خود ندارند و فقط از چند گمرک فرودگاهی این امر به صورت هوایی انجام می‌شود، این در حالی است که اگر متقاضی در این زمینه باشد، می‌توانیم مساعدت و راهنمایی‌های لازم را در این خصوص انجام دهیم.

این مسئول راجع به گمرک بناب نیز با بیان اینکه این گمرک در حال حاضر فعال بوده و این فعالیت در واردات کالا که عمده آن کالاهای معدنی و مواد اولیه مربوط به صنایع تولیدی استان است، انجام می‌شود، ادامه داد: طی ۹ ماهه امسال حدود ۶۸ هزار تن از گمرک بناب واردات انجام شده و حدود ۱۱ هزار تن از صادرات استان نیز از این گمرک بوده است.

وی خاطرنشان کرد: همه تلاش مجموعه گمرک و انبارهای عمومی استان بر این است که واحدهای تولیدی استان را کمک کرده و اجازه ندهیم در این زمینه با مشکل مواجه شوند. همچنین حداکثر مساعدت را در تسریع ترخیص مواد اولیه صنایع و واحدهای تولیدی استان خواهیم داشت.

منبع : تحلیل بازار 

 

صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 صفحه بعد