x تبلیغات
همه چیز دان

مرمت و نوسازی فرش سنگی میدان بهشتی تبریز

 به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی، احمد حمزه‌زاده روز دوشنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۱، ضمن اعلام این خبر گفت: فرش سنگی میدان شهید بهشتی تبریز برگرفته‌شده از طرح فرش تبریز بوده که با هدف ایجاد منظر شهری در مرکز شهر، با نگاهی به پیشینه و شهرت جهانی فرش تبریز طی سال‌های اخیر طراحی و اجرا شده بود ولی متأسفانه به دلیل بی‌توجهی و عدم نگهداری شایسته بخشی از آن تخریب‌شده و مابقی قسمت‌های فرش نیز به دلیل آفتاب‌زدگی دچار رنگ‌پریدگی و کدری شده بود.

بیشتر بخوانید : قالیشویی در تهران نو

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی افزود: به‌منظور مرمت و نوسازی فوری این اثر هنری، شهرداری منطقه هشت تبریز بعد از مرمت قسمت‌های تخریب‌شده از روزهای گذشته عملیات کفسابی این فرش سنگی آغاز کرده و در حال نوسازی و ساماندهی این فرش سنگی است.

حمزه‌زاده اظهار داشت: فرش سنگی میدان شهید بهشتی به وسعت ۶۰۰ مترمربع است که کفسابی این فرش سنگی منجر به نوسازی طرح فرش تبریز در مرکز این میدان خواهد شد.

منبع : میراث آریا

بهترین مناطق شرق تهران برای خرید خانه

 انتخاب محل زندگی در تهران با توجه ‌به اینکه 22 منطقه در این کلان‌شهر وجود دارد کار چندان راحتی نیست. در این مطلب قصد داریم دو منطقه مناسب شرق تهران برای خرید خانه را به شما معرفی کنیم. پردیس و تهرانپارس دو منطقه مناسب شرق تهران است که در ادامه به جزئیات آن‌ها می‌پردازیم.

شهر پردیس کجاست؟
در سال 1391 به‌منظور کنترل جمعیت و قیمت ملک در تهران، شهر پردیس ایجاد شد. شهر جدید پردیس از 6 فاز مسکونی و 3 فاز اداری تشکیل شده که در 17 کیلومتری تهران قرار دارد. قیمت آپارتمان در پردیس باتوجه‌ به فازهای آن و امکاناتی که در آن‌ها وجود دارد متفاوت است. به‌گونه‌ای که قیمت خانه در چهار فاز اول، گران‌تر از فازهای دیگر است. آنچه که باعث شد افراد بسیاری تمایل داشته باشند تا در این شهر جدید خانه بخرند، علاوه بر آب و هوای مناسب و دسترسی راحت، آینده روشنی است که برای این شهر جدید پیش‌بینی شده است.
موقعیت جغرافیایی شهر پردیس
شهر جدید پردیس از سه بخش اصلی پردیس، بومهن و جاجرود تشکیل شده که 280 کیلومترمربع مساحت دارد و از سمت شمال با شمیرانات از جنوب پاکدشت از غرب با تهران و از شرق با دماوند همجوار است. از نظر آب‌وهوایی، پردیس دارای آب‌وهوای معتدل کوهستانی و چهار فصل است. چنانچه هنگام خرید خانه موقعیت جغرافیایی برایتان در اولویت قرار دارد، پردیس بهترین انتخاب است.

امکانات شهر پردیس
شهر پردیس باتوجه‌ به نوپا بودن از امکانات رفاهی مناسبی برخوردار است؛ به‌عبارت ‌دیگر می‌توان گفت یکی از دلایل محبوبیت این شهر در میان مردم آرامش حاکم بر شهر است. از جمله امکانات شهر پردیس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مناطق گردشگری زیبا مانند رودخانه جاجرود و پل شاه‌عباسی
آبشار کمرد
قلعه تاریخی گل خندان
سد لتیان
رستوران‌های منحصربه‌فرد
مراکز درمانی؛ چون بیمارستان شفا و درمانگاه‌های شبانه‌روزی
مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام‌نور واحد پردیس و پارک فناوری
دسترسی به شهر جدید پردیس
متروی شهر پردیس در دست بهره‌برداری است اما در حال حاضر می‌توانید از مترو فرهنگسرا، تاکسی و اتوبوس‌های نوبنیاد و تهرانپارس برای رفت‌وآمد به این شهر استفاده کنید.

بهترین فازهای پردیس برای خرید خانه
شهر جدید پردیس از فازهای متعددی ساخته شده و هرکدام از این فازها خصوصیات مخصوص به خود را دارند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

فاز ۱ شهر پردیس
قدیمی‌ترین فاز پردیس که در مرکز این شهر قرار دارد فاز 1 است. در این فاز خانه‌ها به دو صورت آپارتمانی‌ و ویلایی قابل ‌مشاهده هستند. باتوجه ‌به قدمت فاز 1 بیشترین امکانات رفاهی در این ناحیه محدود شده و قیمت خرید خانه در آن بالا است.

فاز ۲ شهر پردیس
از مهم‌ترین ویژگی‌های فاز 2 شهر پردیس که منجر به افزایش تقاضا برای خرید خانه در آن شده، دسترسی مناسب به مراکز خرید است. این فاز نیز مانند فاز 1 خانه‌ها به دو صورت ویلایی و آپارتمانی ساخته شده‌اند؛ بنابراین انتظار می‌رود در این فاز نیز قیمت خانه بالا باشد.

فاز ۳ شهر پردیس
در سمت شرقی پردیس فاز 3 قرار دارد که از بهترین ویژگی‌های آن می‌توان به دسترسی راحت به حمل‌ونقل عمومی و وجود واحدهای مسکن مهر اشاره کرد. در نتیجه اگر شما هم به دنبال خرید آپارتمان مسکن مهر در فازهای ابتدایی پردیس هستید، فاز 3 بهترین انتخاب است.

فاز ۴ شهر پردیس
بیشتر آپارتمان‌هایی که در فاز ۴ پردیس قرار دارند، از متراژهای بالایی برخوردارند؛ اگر قصد خرید خانه با زیربنای زیاد را دارید، فاز 4 انتخاب مناسبی است.

فاز ۵ شهر پردیس
فاز 5 در حال حاضر تکمیل نشده، اما بعد از بهره برداری از این واحد می‌توانید خانه‌هایی با قیمت مناسب پیدا کنید.

بررسی قیمت آپارتمان در پردیس
بسیاری از افراد برای رهایی از آلودگی هوا و سکونت در یک منطقه آرام، شهر پردیس را انتخاب می‌کنند. می‌توان گفت از دلایل مهم دیگری که باعث این انتخاب می‌شود، قیمت مناسب خرید خانه است. در حال حاضر قیمت هر متر زمین در پردیس بین 15 تا 30 میلیون متغیر است. برای مثال شما برای خرید یک واحد آپارتمان 140 متری 3 خواب به 2 میلیارد و 700 میلیون تومان نقدینگی نیاز دارید.

معرفی محله تهرانپارس
تهرانپارس یکی از محله‌های بزرگ و قدیمی شهر تهران است که درگذشته دو آبادی کوچک به نام مهدی‌آباد و مجیدآباد آن را تشکیل می‌دادند. تهرانپارس کنونی به دلیل وسعت آن به دو بخش تهرانپارس غربی و تهرانپارس شرقی تبدیل شده است که هر یک امکانات مخصوص به خود را دارند که در ادامه به شرح جزئیات آن و قیمت آپارتمان در تهرانپارس می‌پردازیم.

موقعیت جغرافیایی تهرانپارس
محله تهرانپارس از سمت شمال به بزرگراه زین‌الدین، از جنوب به خیابان دماوند، از شرق به خیابان شریعتی، خیابان سلطانی، خیابان شفیعی مکرم و خیابان طالقانی و از سمت غرب به بزرگراه باقری منتهی می‌شود و در مجاورت با محله‌های نارمک، هفت حوض، شمیران نو، اوقاف، لویزان، خاک سفید و مجیدآباد است. در نظر داشته باشید که خیابان شهدا، مرز بین تهرانپارس شرقی و تهرانپارس غربی است.

تاریخچه محله تهرانپارس
تهران پاریس نام قدیم محله تهرانپارس است. درگذشته بیشتر زمین‌هایی که در این محله قرار داشته اراضی کشاورزی بود. بیشتر این اراضی متعلق به شخص ابوالقاسم خان بختیاری بود که از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین خان‌های ایل بختیاری بود. وی پس از تبعید رضاشاه در دو مرحله به قیام علیه دولت مرکزی پرداخت و در سال ۱۳۳۵ در تهران درگذشت و در حرم شاه عبدالعظیم حسنی به خاک سپرده شد.

دسترسی به محله تهرانپارس
باتوجه‌به اینکه تهرانپارس در محدوده طرح ترافیک قرار ندارد، به‌راحتی می‌توانید با اتومبیل شخصی خود به آن رفت‌وآمد کنید. بهترین مسیر دسترسی به این محله بزرگراه‌ رسالت، شهید زین‌الدین و شهید باقری است. یکی از ویژگی‌های مثبت این محله، خیابان‌کشی‌های مدرن آن است. از طرفی وجود سه ‌ایستگاه مترو شهید باقری، تهرانپارس و فرهنگسرا‌ در تهرانپارس رفت‌وآمد به این محله را تسهیل بخشیده‌ است. علاوه ‌بر آن در این محله خطوط بی‌آرتی و اتوبوس و تاکسی هم برای رفت‌وآمد اهالی وجود دارد. مهم‌ترین خیابان‌های این محله می‌توان به خیابان شهید شادالویی، شبستری، شفیعی مکرم و شهید سلطانی اشاره کرد.

قالیشویی در تهرانپارس

امکانات محله تهرانپارس
می‌توان گفت یکی از دلایل محبوبیت این محله در بین ساکنان تهران، امکانات فراوان محله تهرانپارس است که در ادامه به تعدادی از آن می‌پردازیم.

باغ پرندگان
پارک جنگلی
پارک لویزان
مراکز خرید متعدد
مراکز مذهبی و مساجد
بیمارستان‌ آرش
بیمارستان فوق‌تخصصی تهرانپارس و مراکز درمانی شبانه‌روزی
رستوران‌های معروف تهرانپارس
باتوجه‌به اینکه تهرانپارس یکی از محله‌های محبوب شرق تهران است، شما می‌توان رستوران‌های خوب و بین‌المللی بسیاری را در این محله پیدا کرده و به دوستان خود معرفی کنید تا یک شب به‌یادماندنی را برای خود رقم بزنید. در ادامه به معرفی تعدادی از بهترین رستوران‌های تهرانپارس می‌پردازیم.

رستوران روف لانژ
رستوران 133 تهرانپارس
رستوران سنسومی
رستوران جیلیز ویلیز
 

منبع : رکنا

 

 

سرقت فرش‌های میلیاردی در ایران فروش در خارج از کشور!

 به گزارش تازه‌نیوز، اوایل تابستان امسال، سرقت میلیاردی خانه‌ای در شمال تهران به پلیس گزارش شد. زمانی که مأموران وارد صحنه سرقت شدند، دریافتند سارقان با تخریب در بالکن به شیوه «توپی زنی» وارد خانه شده‌اند.

به نقل از ایران، مرد صاحبخانه که از مسافرت برگشته و با سرقت از خانه‌اش مواجه شده بود، در تحقیقات گفت: چند روزی مسافرت بودم و زمانی که به خانه برگشتم، متوجه سرقت شدم. سارقان علاوه بر طلا و جواهرات و مقداری دلار، فرش ۲۴ متری ابریشمی‌ام را که حدود ۵ میلیارد تومان ارزش دارد  به سرقت برده‌اند. به‌دنبال سرقت میلیاردی، تحقیقات پلیسی آغاز شد و در بازبینی دوربین‌های مداربسته سرقت‌ها، تصویر متهمان به‌دست آمد. مردان نقابد‌ار، طراحان این سرقت میلیاردی بودند و از آنجایی که هم چهره ‌ایشان هم شماره پلاک خودرو پوشانده شده بود، مدرکی برای شناسایی آنها به‌دست نیامد.

سرنخی از سارقان

در حالی که مأموران بررسی‌ها برای شناسایی سارقان را در دستور کار خود قرار داده بودند، مرد میانسالی چند روز بعد تماس گرفت و از سرقت خانه‌اش خبر داد. بررسی صحنه سرقت و دوربین‌های مداربسته نشان داد در این سرقت نیز سارقان از طریق پنجره بالکن وارد شده و این سرقت را مانند سرقت‌های قبل با ماسک انجام داده بودند، اما زمانی که یکی از آنها از خانه خارج شد تا سوار ماشین شود، ماسکش را از روی صورتش برداشت و همین موضوع باعث شد چهره‌اش دیده شود.

تصویر متهم جوان، زمانی که مورد بازبینی قرار گرفت، هویت او به‌دست آمد؛ مرد جوانی که برای لحظاتی نقاب از چهره برداشته بود، از سارقان سابقه‌داری بود که بارها به اتهام سرقت روانه زندان شده بود.

با شناسایی هویت متهم جوان به نام آرش، تحقیقات برای دستگیری او و همدستانش به دستور بازپرس شعبه پنجم بازپرسی دادسرای ویژه سرقت ادامه یافت و در نهایت ۸ سارق جوان بازداشت شدند. در تحقیقات صورت گرفته مشخص شد آرش سردسته باند بوده و وسایل سرقتی را به چند مالخر فروخته‌اند. با اعتراف متهمان، مالخرها نیز شناسایی و دستگیر شدند و تحقیقات برای دستگیری سایر اعضای فراری باند ادامه دارد.

گفت‌و‌گو با سردسته باند

شگردت برای سرقت‌ها چه بود؟

طراح تمامی سرقت‌ها خودم بودم، حواسم بود که یک وقت همدستانم خطایی مرتکب نشوند که لو برویم، گرچه با این همه احتیاط یک لحظه بی‌دقتی خودم، همه چیز را برملا کرد، اما همدستانم در هر سرقت جا به جا می‌شوند و معمولاً یک سرقت در میان با یک گروه ۴ یا ۵ نفره می‌روم و سرقت بعدی را با گروه دیگر می‌روم. در خیابان‌ها پرسه می‌زدیم و خانه‌ای که چراغش خاموش بود  انتخاب می‌کردیم. زنگ خانه‌ها را که معمولاً طبقه اول بودند می‌زدیم و اگر کسی جواب نمی‌داد، از طریق بالکن و تخریب توپی در یا شکستن پنجره‌های خانه‌ها در طبقه اول یا دوم، وارد می‌شدیم.

گاوصندوق هم سرقت می‌کردید؟

هر چیزی که ارزش داشته باشد. از پول و طلا و دلار گرفته تا فرش‌های نفیس ابریشمی و دستباف. گاوصندوق‌ها را سعی می‌کردیم داخل خانه باز کنیم. همدستی دارم که استاد باز کردن گاوصندوق است، اما اگر پیچیده بود، مجبور می‌شدیم که با خودمان ببریم تا در فرصتی مناسب گاوصندوق را تخریب  و وسایل با ارزش را سرقت کنیم.

با وسایل سرقتی چه می‌کردید؟

طلا و سکه و دلار که تکلیفش مشخص است به مالخر می فروختیم، اما فرش‌ها از آنجایی که شناسنامه دار بودند و از طرفی می‌دانستیم که مشخصات فرش‌ها از طریق خود فرش فروش‌ها به همکارانشان اعلام می‌شود، نمی‌توانستیم آنها را در ایران به فروش برسانیم. فرش‌ها را داخل خودرو جاسازی کرده و به مرز عراق می‌بردیم؛ در آنجا همدستی داریم که فرش‌ها را از ما می‌گرفت و در عراق با قیمتی مناسب به فروش می‌رساند. این‌طوری از طریق فرش‌ها هم ردی از خودمان به جا نمی‌گذاشتیم که دستگیر شویم.

ارزش اموال سرقتی چقدر است؟

پولی که ما از این سرقت‌ها به‌دست آوردیم با ارزش اصلی کالاها فرق دارد، چون ما به‌عنوان دست دوم و سرقتی می‌فروشیم و قطعاً پول کمتری گیرمان می‌آید اما حدود ۵۰ میلیارد تومان بود، البته مبلغ طلاهایی که سرقت کرده‌ایم جداست.

سابقه داری؟

۵ بار تا به حال بازداشت شده ام و هر بار بعد از تحمل حبس آزاد شدم. یک سال قبل آخرین باری بود که از زندان آزاد شدم و از همان موقع تصمیم گرفتم باندی تشکیل دهم.

قالیشوی در لویزان

ترسی از دستگیری و مجازات نداشتی؟

احتمال دستگیری که هست، اما من سعی می‌کردم بموقع فرار کنم. آخرین باری که از دست پلیس فرار کردم، هنگام فرار، چون خیابان یک طرفه‌ای را به‌صورت خلاف می‌رفتم، ۵ خودرو را  تخریب کردم.

شکوفایی مهارت بانوان بشگردی با طعم اقتصاد

 به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی زارعی رییس صنعت، معدن و تجارت شهرستان بشاگرد در گفت‌وگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: فعالیت فرش در بشاگرد از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ باهدف ایجاد اشتغال و تولید فرش دستباف با توجه به ظرفیت بالای و نیروی انسانی توانمند در این بخش آغاز شد.

وی افزود: در سال ۹۷ و ۹۸ آموزش فرش در روستاهای بخش مرکزی و گوهران و گافر و پارامون آغاز شد و ۲۰ روستا آموزش فرشبافی دریافت کردند و در مجموع ۸۵۰ نفر آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند.
رییس صنعت، معدن و تجارت شهرستان بشاگرد ادامه داد: برای ارایه آموزش به علاقمندان به بافت فرش دستباف از ظرفیت دهیاران، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بسیج، روحانی مستقر در روستا، اماکنی نظیر حسینیه، پایگاه بسیج و سالن ورزشی با هماهنگی و تفاهم‌نامه داخلی شهرستان این کار با مدیریت اداره صمت شهرستان انجام گرفت.


بافت فرش دستباف بشاگرد از ۴ روستا به ۲۴ روستا افزایش یافته است

زارعی همچنین گفت: برای اجرا این کار، تأمین هزینه مربی بر عهده کمیته امداد امام خمینی (ره) و دهیاران و تأمین مواد اولیه و دارقالی جهت آموزش نیز عهده اداره صمت بشاگرد قرار داده شد و با این کار جهادی، بافت فرش دستباف بشاگرد از ۴ روستا به ۲۴ روستا افزایش یافته است.

وی ادامه داد: بعد از آموزش بافت فرش، دار قالی به همراه مواد اولیه به منزل بافنده فرش و آموزش دیده انتقال یافته و آنها کار تولید رو شروع کردند. همه کار چله کشی و مواد و سرکشی برعهده تعاونی فرش و با نظارت اداره صمت بشاگرد انجام گرفت.

قالیشویی در شرق تهران


فرش دستباف بشاگرد راهی بازارهای خارجی می شود

رییس صنعت، معدن و تجارت شهرستان بشاگرد اضافه کرد: بعد از ارایه آموزش، بیش از ۱۷۰ تخته فرش ۶ متری تولید و روانه بازار خارج از کشور ازقبیل لبنان، آلمان و روسیه شد.

زارعی اذعان داشت: با توجه به ظرفیت فرش در بشاگرد و در راستای حمایت از زنان قالیباف این شهرستان، یک کارگاه با زیر بنای ۵۳۰ متر مربع جهت آموزش فرش و واحد فروش در شهر سردشت با اعتبار ۵ میلیارد ساخته و به بهره برداری رسید.

وی بیان کرد: دوره آموزش فرش بافی در سال جاری ویژه ۴۵ نفر علاقمند در روستای دون برگزار شده است که مجموع بافندگان در این روستا به ۹۵ نفر افزایش یافته و در حال تولید فرش دستباف هستند.

رییس صنعت، معدن و تجارت شهرستان بشاگرد تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون 25 نفر بافنده این شهرستان جهت دریافت تسهیلات مشاغل خانگی به بانکهای عامل معرفی شده اند.

وقتی نور امید اشتغال و تولید در روستا ها منور می شود

زارعی ضمن اعلام مشارکت فعال زنان قالیباف این شهرستان و هنر دست آنان ابراز داشت: در حال حاضر تولید فرش دستباف توسط 50 نفر از بانوان این شهرستان با ابعاد 1.5×1 ؛ 2.5×1.5 و 3×2 در سه روستای کوه حیدر، گروغ و درنک مدو در حال تولید است.

وی، عدم برخورداری بانوان بافنده فرش دستباف از بیمه تامین اجتماعی را یکی از مشکلات این حوزه عنوان کرد و گفت: باید مجلس و دولت در این خصوص اقدام کنند.

رییس صنعت ، معدن و تجارت شهرستان بشاگرد گفت: برای تولید هر فرش ۶ متری، هشت میلیون و پانصد هزار تومان دستمزد پرداخت می‌شود.


همه اعضای خانواده در تولید فرش مهارت دارند

مریم زارعی بانوی بشاگردی بافنده فرش دستباف نیز در گفتگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: 17سال قبل و بر اساس علاقه ای که داشتم و با هدف ایجاد اشتغال و کسب درآمد، به بافندگی فرش دستباف روی آورده و این کار را شروع کردم.

وی افزود: با هماهنگی خانواده این شغل را انتخاب کردم و در حال حاضر همه اعضای خانواده در تولید فرش مهارت دارند و به من کمک می کنند، وقتی بافت یک فرش را بر عهده می گیریم، دخترم که 10سال بیشتر ندارد و پسرم نیز به ما کمک می کنند و تا کنون با کمک و همراهی همه اعضای خانواده ام، انواع فرش ها را تولید و روانه بازار کرده ام.

این بانوی بشاگردی بافنده فرش دستباف ادامه داد: فرش دستباف تولیدی خودمان بر مبنای سفارش تولید می شود و هزینه دستمزدمان نقد پرداخت می شود ، فرش دستباف بشاگرد در بازارهای داخل و خارج از کشور مشتری دارد.

زارعی بیان داشت: با توجه به اینکه تمام تجهیزات و امکانات لازم را اداره صمت بشاگرد برای تولید فرش در ابعاد مختلف فراهم کرده است بهترین شغل این است که ما در خانه تولید فرش داشته باشیم همه بچه های ما یاد می‌گیرند، از طرفی این حرفه، علاوه بر درآمدی برای بانوان و همچنین سایر اعضای خانواده دارد، این شغل هزینه آب، برق و گاز ندارد و فرش های تولیدی ماندگاری دارد و بعضا در صورت تأخیر در فروش، بافنده، متضرر نخواهد شد.

وی با بیان اینکه برای بافت یک فرش 6متری در بشاگرد سرمایه نمی خواهد، گفت: چراکه تمامی تجهیزات و امکانات لازم ازقبیل دار قالی، رنگ، نقشه، چله و ... را در اختیار بانوان علاقمند به این حرفه قرار می دهند و آنان باید فقط فرش را ببافند و دستمزد خود را دریافت کنند. برای بافت یک فرش به ابعاد ۶ متر که در مدت زمان چهار ماه انجام می گیرد، مبلغ هشت میلیون و یانصد هزار تومان دستمزد به بافندگان پرداخت می‌شود.

نداشتن بیمه مهمترین مشکل بانوان بافنده فرش است

این بانوی بشاگردی بافنده فرش دستباف ادامه داد: البته اگر کسی بخواهد خودش اقدام کند خارج از تعاونی خرید دار قالی و رنگ وچله تا راه اندازی در وضعیت فعلی 50 میلیون تومان هزینه می شود.

زارعی، مهم ترین مشکل بانوان بافنده فرش دستباف در بشاگرد را بحث بیمه ذکر کرد و افزود: همچنین اگر امکان داشته باشد دستمزد نیز افزایش یابد، من خودم از مزایای بیمه تامین اجتماعی برخوردار هستن اما اکثر بافندگان فرش فاقد خدمات بیمه ای هستند.

وی در ادامه سخنان خود، ایجاد کارگاه در روستاها برای تولید فرش 12متری و ابعاد بالا را از دیگر ضروریات نام برد و تصریح کرد: ناجی همیشگی ما در حوزه بافت فرش دستباف، اداره صنعت، معدن وتجارت بشاگرد است به ویژه شخص علی زارعی رئیس اداره که خیلی برای این صنعت زحمت کشیده است، همچنین از مشوق هایی نظیر توزیع بسته های معیشتی و هدایا از طرف مسئولین قدردانی می کنم.

این بانوی بشاگردی فعال در حوزه بافندگی فرش دستباف، طراحی فرش دستباف در ابعاد مختلف به نقش بومی استان هرمزگان و آموزش و تشویق فرزندان خود به این کار جهت تامین منبع در آمدی از افق های کاری مان است.


یک بافنده ماهر باید نقشه خوانی خوب و سرعت گره زنی بالا داشته باشد

حسین غلامی مدیرعامل شرکت تعاونی اطلس قالی سندرک در گفت‌وگو با خبرنگار هرمز با اشاره به چگونگی راه اندازی این کارگاه اظهار کرد: به منظور ثبت شرکت تعاونی ، ابتدا مدارک مورد نیاز به اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی ارایه و پس از تأیید مدارک، مراحل افتتاح حساب و ارسال مدارک تایید شده به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، نهایتا پس از انتشار در رسانه ای مکتوب، شرکت تعاونی ثبت می شود. لذا برای ایجاد کارگاه، تعاونی فرش را تشکیل دادیم و سپس با تحویل مدارک تعاونی اقدام به راه اندازی کارگاه کردیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار هرمز مبنی بر اینکه اگر فردی بافنده ماهر نباشد، آیا می‌تواند اقدام به راه‌اندازی کارگاه تولید فرش دستباف کند، افزود: در صورتی که فردی توانایی و مهارت بافت فرش دستباف را نداشته باشد می تواند کارگاه تولید فرش راه اندازی کند اما ممکن است با مشکل مواجه خواهد شد، چون برای رفع نواقص احتمالی فرش باید از مهارت لازم برخوردار باشد. البته اگر علاقه به این کار داشته باشد می‌تواند کارگاه را مدیریت کند و این بافندگان هستند که کار تولید را انجام می دهند. به نظر من برای جلوگیری از بروز مشکلات، فرد علاقمند به ایجاد کارگاه تولید فرش دستباف می بایست آموزش های لازم را فرا گیرند و به مردم خود جهت ایجاد شغل کمک کنند.

مدیرعامل شرکت تعاونی اطلس قالی سندرک همچنین درخصوص افرادی که سرمایه لازم جهت راه اندازی کارگاه تولید فرش دستباف دارند اما بافنده ماهر نیستند، ابراز داشت: این دسته از افراد می توانند با شرکت در دوره های آموزشی قالیبافی و کسب مهارت های لازم، سپس اقدام به راه‌اندازی این کارگاه کنند. بنابراین این افراد ابتدا باید نیروی انسانی آموزش دیده و توانمند را داشته باشند بعد از آن اقدام به تأمین تجهیزات لازم نظیر دار قالی، چله، پاکی، رنگ، تخته، شانه، گرز و ... کنند.

وی در ادامه به تشریح ویژگی های یک بافنده ماهر پرداخت و گفت: بافنده ماهر کسی است که بتواند به صورت صحیح، نقشه های قالی را به خوبی بر روی بافت پیاده کند و عکس العمل سریع و بافت خوب انجام دهد. به عبارتی دیگر، یک بافنده ماهر باید نقشه خوانی خوب و سرعت گره زنی بالا داشته باشد.

غلامی به مراحل راه اندازی کارگاه تولید فرش دستباف اشاره و تصریح کرد: به منظور ایجاد کارگاه، ابتدا باید مکان مشخص گردد سپس تجهیزات لازم ازقبیل دار قالی، ابزار های مورد نیاز همچون نخ های مناسب و ... فراهم شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی اطلس قالی سندرک با بیان اینکه مجوز لازم برای راه اندازی این کارگاه باید از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اداره و همچنین سازمان صمت، و مهارت آن هم از صمت و هم از آموزشگاه های خصوصی و فنی و حرفه ای و تعاونی فرش و اتاق تعاون اخذ کرد، اذعان داشت: تعداد نیروهای فعال در کارگاه ، تقریبا ۱۰ نفر است البته می‌توان با تعداد کمتر از ۱۰ نفر شروع کرد اما به نظرم از این تعداد بیشتر باشد بازدهی بهتری دارد.

وی بیان کرد: متراژ برای راه اندازی کارگاه فرش دستباف بستگی به فضای آن دارد مثلا برای ۲۰۰ متر زیر بنای کارگاه، ۸۰ نفر با فرش ۶ متری می‌شود و کارگاه ما هم اکنون ۱۲۰ متر مربع در حال ساخت می باشد و بافندگان هم اکنون در خانه خود مشغول بکار هستند.

غلامی با اشاره به سرمایه لازم برای ایجاد کارگاه تولید فرش دستباف افزود: به ازای هر نفر اگر بخواهیم آموزش دهیم تا تولید را شروع کنند، مبلغ ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیون تومان هزینه لازم است، وام قالی بافی وجود دارد و از طریق مشاغل خانگی می‌توان هم مستقل و هم پشتیبان‌ دریافت کرد.


علاقه مندی کشورهای حاشیه خلیج فارس به فرش دست بافت بشاگرد

مدیرعامل شرکت تعاونی اطلس قالی سندرک در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه نقشه هایی در چه ابعادی بافته می شود، گفت: نقشه ها بستگی به بازار دارد و بیشتر فرش ها ۲ در ۳ تولید می‌شود که مشتری دارد.

وی به نحوه سفارش گیری برای تولید فرش اشاره و بیان داشت: از طریق شرکت های بزرگ و رابطین تجاری در این حوزه سفارش گیری صورت می گیرد. فرش های دستباف تولیدی در بشاگرد در بازارهای داخل کشور و کشورهای حاشیه خلیج فارس به فروش می رسد.

غلامی درخصوص درآمد ماهیانه کارگاه تولید فرش دستباف بیان کرد: درآمد ماهیانه، بستگی به بافندگان دارد و هر چه آنها زودتر، بافت قالی را به اتمام برسانند سود بیشتری دارد مثلا برای یک فرش ۶ متری ۲ تا ۳ تومان سود دارد.

وی خاطر نشان کرد: دولت از سرمایه گذار و مردم در حوزه تولید فرش دستباف حمایت کند چرا که اغلب بافندگان فرش دستباف در شهرستان بشاگرد از مزایای بیمه تامین اجتماعی برخوردار نیستند و ضروری است تا نسبت به بیمه آنان اقدامات لازم صورت گیرد.

بیش از سه هزار فعال فرش در ایلام مشغول به کارند

 مدیرکل صمت ایلام خبر داد:بیش از سه هزار فعال فرش در ایلام مشغول به کارندمدیرکل صمت استان ایلام با اشاره به حضور ۳هزار و ۱۰۰ فعال فرش در استان ایلام ابراز داشت: در این خصوص، فعالان تولید فرش و مشاغل خانگی استان از ابتدای سال تاکنون برای دریافت تسهیلات اشتغال زائی به تعداد ۶۵۲ نفر به اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی معرفی شده و این تسهیلات در قالب وام های ۴۰۰ میلیون ریالی با کارمزد ۴ درصد به متقاضیان مشاغل خانگی در استان پرداخت می شود.

رضا محمدرحیمی تصریح کرد: از ابتدای سال تا کنون۶۸۳ فقره کارت قالی بافی در استان صادر یا تمدید شده است.همچنین ۹۸۳ مورد بازرسی از کارگاههای فرش‌بافی استان برای راستی آزمایی تحقق بیمه فعالان این حوزه انجام گرفته است.

قالیشویی در نیروهوایی

منبع : روابط عمومی صمت

آموزش کار با هم دکور یا ترنسفر

سه‌شنبه 01/9/08، (اخبار رسمی): پتینه اجسام این روز ها یکی از ترند ترین و پر طرفدار ترین شاخه های هنر میباشد که بسیاری از عزیزان در زمینه آموزش آن فعالیت میکنند و خیلی از دوستان هم با هنر نمایی های خود محصولاتی رو میسازند از جمله جعبه های چوبی یا سینی های پذیرایی و یا مجسمه های پلی استر و آن را برای فروش میگذارند.
 
بحث پتینه اجسام و آموزش آن بسیار گسترده هست و سعی میکنیم بخش های مختلف آن را در مقالات آینده در وبسایت با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. همانطور که احتمالا دیده اید در نمونه های کار شده جعبه ها و یا سینی ها و یا بشقاب های سفالی و … عکس های زیبا و طرح های بسیار قشنگی استفاده شده است. شاید تا امروز براتون سوال بوده که این طرح ها چی هستند؟ آیا نقاشی شدند؟ آیا یک پرینتر روی این سینی ها این طرح ها رو پیاده میکنه؟ جواب خیر هست. جواب این سوال ترانسفر ها میباشند که امروز در مورد یکی از پر استفاده ترین آن ها براتون صحبت خواهیم کرد.
 
بحث امروز ما استفاده از ترنسفر های هوم دکور (kolay transfer) در پتینه اجسام میباشد. ترنسفر هوم دکور و یا kolay transfer نوعی کاغذ میباشند که در پتینه چوب و اجسام بسیار پر کاربرد میباشد. بیشترین استفاده این نوع ترنسفر ها در سینی های چوبی و جعبه های چوبی میباشد.
 
 
البته این موضوع بدین معنی نیست که شما جای دیگه هم نمیتوانید این ترانسفر های جذاب رو استفاده کنید. یکی از سوالات پر تکرار استفاده از این ترانسفر ها بر روی سینی ها فلزی بود که آیا قابل استفاده هستند یا خیر که باید بگم جواب بده هست و در ادامه مقاله به این موضوع هم میپردازیم.
 
این ترنسفر ها در داخل ایران تولید نمیشوند به دلیل نبود تکنولوژی ها لازم و اکثر آن ها از کشور های دیگه و تحت برند های خارجی وارد ایران میشوند.
 
از بهترین برندهایی که در زمینه  فروش ترنسفر هوم دکور فعالیت دارند میتوان به برند RICH – CADENSE – ART DECO   اشاره کرد. این برند ها همه ترک هستند و محصولاتشون از ترکیه وارد ایران میشود. خب برگردیم به بحث اصلی که استفاده از ترانسفر های هوم دکور هستش. اگر نمونه های این ترنسفر ها رو دیده باشید متوجه میشوید اغلب این طرح ها به صورت برعکس چاپ شدند و این دقیقا به دلیل نحوه استفاده از آن ها میباشد. شما باید سطح کار مد نظرتون رو آماده کنید که اینجا فرض رو بر سینی چوبی میگیریم.
 
در ابتدا کف سینی چوبی را رنگ آمیزی میکنید. این کار رو ترجیحا باید با رنگ روشن انجام بدید تا ترانسفر هوم دکور به خوبی خودش رو روی کار نشان دهد. البته این کار لزوما هم نیاز نیست و میتوانید رنگ زمینه رو با توجه به طرح کاغذتون انتخاب کنید و هیچ مشکلی هم پیش نخواهد آمد. در مرحله بعدی باید اطراف بخشی از ترنسفری که میخواید اجرا کنید رو با قیچی برش بزنید و آن را در قسمتی که میخواهید طرح منتقل شود به صورت وارونه یعنی بطوری که طرح رو به سینی باشد و پشت طرح رو به شما باشد.
 
سپس با استفاده از یک ابر خیس و یا دستمال مثل تنظیف و یا حتی تامپون را با آب نم دار میکنید و به تمام پشت طرح به صورت ضربه ای میزنید و این کار را بین 30 ثانیه تا یک دقیقه انجام میدید. کم کم میبینید که طرح در حال نمایان شدن و به صورت دقیق تر در حال جابه جا شدن یا ترنسفر شدن میباشد. بعد از آن که طرح نمایان شد حال میتوانید طلق یا کاغذ رویی کار را که نم دار کردید به آرامی از روی کار بردارید. دقت کنید این کار باید به آرامی انجام شود و قبل از آن حتما از ترنسفر شدن طرح اطمینان حاصل کرده باشید. اگر دقت کرده باشید در این بحث از هیچ چسبی نام برده نشد برای چسباندن این ترنسفر پس توجه کنید که شما برای چسباندن و ترنسفر کردن هوم دکور ها به هیچ چسبی در زیر کار نیاز ندارید و این ترنسفر ها خود چسب هستند.
 
خب شاید فکر کنید که خوب تموم شد دیگه کارمون انجام شد و چقدر هم راحت بود ولی باید بهتون بگم که سخت در اشتباهید … مهم ترین بخش کار باقی مونده. درسته این ترنسفر نیاز به چسب نداشت ولی مثل تمامی ترنسفر ها و دکوپاژ های دیگه کاملا نیاز به تثبیت دارد.
 
 
اگر شما از تثبیت کننده و یا فیکساتور در انتهای کار استفاده نکنید بعد از چند بار شست و شو و تمیز کردن و دستمال کشیدن سینی مورد نظرتون طرح شروع به کم رنگ شدن و از بین رفتن میکند پس خوب به این قسمت توجه کنید. تثبیت کننده ها مدل های متفاوتی دارند که قطعا تا قبل از این مقاله در مورد آن ها تو بخش های دیگر سایت مطالعه کردید.
 
حالا به صورت خلاصه میخوام بگم که از چه تثبیت کننده هایی میتوانید استفاده کنید که بهترین نتیجه رو در بلند مدت بگیرید. اولین و راحت ترین نوع فیکساتور ها وارنیش های پایه آب هستند که طیف های متفاوتی دارند از جمله براق،نیمه براق یا نیمه مات، مات،فوق براق، فوق مات و شما میتوانید با توجه به سلیقه شخصی خودتون یکی از این نوع هارو تهیه کنید و استفاده کنید. البته نکته ای که در مورد وارنیش ها میتوان گفت و تا حالا هم فکر میکنم جایی بهش اشاره نشده است این هست که وارنیش هر چی براق تر باشد مقاوت بالاتری در مقابل شست و شو دارد و دیر تر چرک و کثیف میشود. این نکته در مورد رنگ های مات و براق هم صدق میکند.

مراسم اختتامیه جشنواره و نمایشگاه صنایع‌دستی در تهران برگزار شد

 به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تهران، پروانه حیدری روز یکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ با اعلام این خبر افزود: در اختتامیه این مراسم با حضور حسین نادری رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان‌ از برگزیدگان جشواره قدردانی شد.

معاون صنایع‌دستی استان تهران عنوان کرد: در داوری تولیدات عرضه شده در نمایشگاه ۱۴ اثر منتخب شناخته شد تا به دبیرخانه ملی جشنواره اعلام شود.
او در پایان گفت: جشنواره و نمایشگاه هنرهای صنایع‌دستی با همکاری پایگاه مقاومت بسیج اداره‌کل میراث‌فرهنگی تهران به مدت ۵ روز در محل موزه فرش برگزار شد.
 

نقشه فرش چگونه طراحی می‌شود؟

 به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، فرش‌های ایرانی در کل دنیا زبانزد هستند و دلیل مشهور بودن این فرش ها، زیبایی طرح، جنس تار و پود، شیرازه‌ها و... می‌باشد. بیشترین دلیلی که فرش‌های ایرانی به خاطر آن معروف شده اند، طرح و نقش آن‌ها می‌باشد. طرح و نقش فرش‌ها در زیبایی فرش تاثیر بسیار زیادی دارد و مهم‌ترین عامل برای تولید فرش هستند. طرح فرش‌ها توسط افرادی که هنر و تخصص آن‌ها طراحی نقشه‌ی فرش می‌باشد انجام می‌شود. متخصص طراحی نقشه فرش باید درباره انواع رنگ‌های گرم و سرد، هم خوانی رنگ ها، تناسب رنگ ها، انواع رنگ‌های مکمل، تضاد رنگ‌ها با یک دیگر و ... اطلاعات و تخصص کافی داشته باشد. تا در انتهای عملیات بافت فرش، طرح فرش نمای بسیار زیبایی داشته باشد.

نحوه طراحی نقشه فرش به چه صورت است
 
نحوه طراحی فرش توسط افرادی انجام می‌شود که در این رشته تخصص کافی داشته باشد. نحوه‌ی طراحی فرش به دو صورت انجام می‌شود:
 
۱- طراحی فرش به صورت دستی
 
طراحی اولیه طرح فرش ابتدا به صورت دستی بر روی کاغذ‌های مخصوص و شطرنجی انجام می‌شود و سپس طرح را رنگ آمیزی می‌کنند و طرح را به عنوان طرح نهایی معرفی می‌کنند.
 
۲- طراحی فرش به صورت کامپیوتری
 
طراحی فرش به صورت کامپیوتری به این صورت است که تمام مراحل طراحی با استفاده از نرم افزار‌های مخصوصی انجام می‌شود و مراحل رنگ آمیزی و شماره بندی طرح‌ها و ... همگی توسط کامپیوتر انجام می‌شود.
 
هر دو صورت طراحی فرش‌ها به تخصص و تجربه‌ی خاصی نیاز است و برای تخصص پیدا کردن در این موضوع افراد باید آموزش‌های لازم را ببینند تا طراحی فرش‌ها را به بهترین نحو ممکن انجام دهند. طراحی فرش‌ها به صورت دستی مقداری سخت‌تر است و امکان خطا در آن بیشتر از طراحی‌های کامپیوتری است. اگر در هنگام طراحی نقشه فرش به صورت کامپیوتری دچار خطایی شوید به راحتی می‌توان طرح فرش را به حالت اولیه برگرداند، ولی در طراحی‌های دستی فرد مجبور می‌شود که از اول شروع به طراحی نقشه فرش کند.
رنگ آمیزی طرح فرش
 
رنگ آمیزی طرح‌های فرش بسیار مهم است به دلیل این که رنگ‌ها به طرح فرش روح و نما می‌دهند و باعث چشم نواز شدن طرح فرش می‌شود. نحوه‌ی رنگ آمیزی طرح فرش به صورت زیر است.
 
۱- طرح فرش را بر روی کاغذ‌های شطرنجی می‌کشند، یا اگر طرح فرش به صورت کامپیوتری انجام شده باشد آن را بر روی یک صفحه‌ی شطرنجی منتقل می‌کنند.
 
۲- رنگ‌هایی که برای فرش مد نظر گرفته اند را شماره بندی می‌کنند و رنگ‌های اصلی و رنگ‌های فرعی را مشخص می‌کنند.
 
یکی از برجسته‌ترین طرح‌های تاریخ مربوط به فرش پازریک می‌باشد که اولین فرش بافته شده در جهان نیز می‌باشد.
 
۳- انتخاب رنگ پس زمینه فرش بسیار مهم است. به طور مثال نمی‌توان از رنگ‌های خیلی تیره برای رنگ اصلی یا رنگ پس زمینه استفاده کرد به دلیل این که رنگ‌های فرعی به خوبی نمایان نمی‌شوند.
 
۴- برخی از فرش‌ها به صورت سفارشی بافته می‌شوند. در فرش‌های سفارشی طرح و رنگ‌های به کاررفته برای فرش توسط مشتری انتخاب می‌شود.
 
۴- پس از تعیین رنگ‌های اصلی و فرعی شروع به رنگ آمیزی فرش می‌کنند و سعی می‌کنند، هر کدام از رنگ‌ها را در بهترین جای خود قرار دهند.
 
۵- برای رنگ آمیزی ابتدا گل‌های اصلی فرش را رنگ آمیزی می‌کنند سپس سراغ گل‌های دیگر می‌روند.
 
۶- برای رنگ آمیزی فرش از برگه‌های شطرنجی استفاده می‌کنند تا رنگ آمیزی فرش به صورت یکسان، قرینه و همسان باشد.
 
۷- برای رنگ آمیزی گل‌ها و طرح‌های فرش از رنگ پس زمینه استفاده نمی‌کنند یعنی از رنگ پس زمینه فقط برای رنگ آمیزی پس زمینه استفاده می‌شود به دلیل این که اگر از رنگ پس زمینه برای گل‌های داخلی و خارجی استفاده شود باعث خطای دید می‌شود.
 
۸- برای رنگ آمیزی نقشه‌های مدرن و کلاسیک از رنگ‌های خنثی و ساده استفاده می‌کنند تا رنگ اصلی فرش با دکوراسیون و چیدمان منزل تناسب داشته باشد.
 
جهت شستشوی انواع فرش از قالیشویی  معتبر در نبرد خدمات بگیرید.
 
آیا طراحی نقشه فرش اهمیت دارد
 
طراحی نقشه فرش تاثیر مستقیمی بر روی ارزش و زیبایی فرش دارد. طراحی نقشه‌های شلوغ و درهم به وقت زیادی نیاز دارد و نمی‌توان به صورت عجله‌ای نقشه‌های شلوغ را طراحی کرد بنابراین برای طراحی این نوع نقشه‌ها باید صبر و حوصله و زمان کافی را داشته باشید. به دلیل این که:
 
۱- فرش‌هایی که طرح آن شلوغ است نمی‌توان از گل‌های تکراری زیاد استفاده کرد و به طراحی گل‌های جدیدی نیاز است.
 
۲- طراحی فرش‌های شلوغ باید به صورت قرینه انجام شود. قرینه بودن طرح به این معنی است که اگر فرش را به دو قسمت افقی و عمودی تقسیم کنید.
 
 همچنین طراحی نقشه‌های خلوت نیز به حوصله‌ی زیادی نیاز دارد به دلیل این که:
 
۱- فرش‌هایی که طرح‌های آن خلوت است توجه و تمرکز زیادی بر روی گل‌ها و طرح‌های می‌شود بنابرین باید دقت و تمرکز زیادی را برای طراحی این نوع فرش‌ها قرار داد.
 
۲- طراحی نقشه‌های خلوت به رنگ آمیزی خاص تری نیاز دارند و برای انتخاب رنگ پس زمینه آن‌ها دقت زیادی می‌شود.
 
طرح نقشه فرش بسیار مهم است و برای هر نوع فرشی طرح‌های جداگانه‌ای در نظر گرفته می‌شود به طور مثال برخی از طرح‌ها مانند طرح ایلیایی بر روی فرش دستباف نمای بهتری دارد، ولی می‌توان از همه طرح‌ها برای انواع فرش‌ها استفاده کرد.
 
طراحی انواع نقشه‌های فرش
 
طراحی فرش‌های ایرانی انواع مختلفی دارند و هر کدام از طرح‌ها طرفداران خاص خود را دارند. طراحی انواع نقشه‌ها توسط افراد متخصص انجام می‌شود و پس از پایان طراحی، طرح را از همه لحاظ کاملا بررسی کرده و سپس اقدام به بافت آن می‌کنند.
 
انواع طرح‌های ایلیایی، جنگل، گل‌های وحشی، حیوانات، نقوش هندسی، گل‌های بهاری، ریز ماهی، لچک، شاه عباسی، شکار گاه، اسلیمی، ساده و... توسط افراد نقشه کش فرش، طراحی می‌شوند. نوع طرح فرش تاثیر خیلی زیادی بر منزل و نمای فرش دارد. فرش‌هایی که طرح و نقش آن‌ها ساده، گل‌های بهاری، لچک ترنج و... هستند فضای آرام و دلنشینی را به وجود می‌آوردند. نقش‌های شکار گاه، حیوانات، طرح‌های ایلیایی و روستایی و... بیشتر برای فرش‌های دستبافت انتخاب می‌شود تا حالت روستایی بگیرد و باعث گرم فضای منزل می‌شوند.
 
طراحی انواع نقشه‌های مدرن مانند طرح‌های خشتی، بته جقه، طرح‌های آجری، مینایی و... برای دکوراسیون‌های مدرن و کلاسیک طرفداران زیادی دارد.

 

هوای تهرانی‌ سرد می شود

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، یزدی مهر افزود: طبق گزارش سازمان هواشناسی استان تهران برای فردا پنجشنبه دهم آذر ارتفاعات و مناطق شمال غرب استان بارش باران پیش بینی شده است.

وی گفت: برای روز جمعه ۱۱ آذر ماه نیز در ارتفاعات و شنبه ۱۲ آذر در نیمه شمالی، یکشنبه ۱۳ آذر در سطح استان بارش باران، رخداد پدیده مه، گاهی رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، در ارتفاعات بارش برف و روند کاهش دما بویژه در مناطق شمالی استان را خواهیم داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران خطاب به مسئولان و بهره برداران بخش کشاورزی و مردم عنوان داشت: ضمن اطلاع رسانی گسترده به همشهریان و جامعه هدف تحت تأثیر از جمله مسافران، کشاورزان، دامداران، عشایر، گلخانه داران، مرغداران و سایر بهره برداران و آماده باش کامل نیروهای امدادی و عملیاتی استان ضروری است که تدابیر لازم در سطح مناطق تحت تأثیر اندیشیده شود.

یزدی مهر بیان داشت: به همه مردم عزیز که قصد سفر و تردد در مسیرها و محورهای کوهستانی را دارند توصیه می‌شود حتماً تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشند تا خدایی ناکرده در صورت بروز حادثه مجهز باشند.

توی هوای سرد نمیتونی فرش بشوری ؟ قالیشویی در نبرد با بهترین قیمت

پاییز و برگ ریزان گل و بوته های فرش دستباف

به گزارش صاحب نیوز، هنر ایرانی با آثار معماری کهن و صنایع دستی بی نظیر در جهان حکایت از ذوق سرشار این مردم دارد و در این میان فرش دستبافت ایران، هنری با تنوع در سبک های آن در دنیا شناخته شده است و در این بین فرش بافت خطه کویر نایین، گل کاری بیابان های خشک را در ذهن خود با سرپنجه های پر مهرش گره در گره می بافند و دامنی از گل بوته پهن می کند.

سال ها پیش صدای دفتین، کوبیدن قالی صدای تولید بود که در هر خانه با صدای امید در هم آمیخته می شد و باری از اقتصاد خانواده بر می داشت؛ امروز اما چی بی رحمانه آن همه ظرافت مورد بی مهری قرار گرفته است و مسولان دست اندر کار دست روی دست گذاشته اند، تا به اجبار شاهد کنار گذاشتن و کمرنگ تر شدن آن هنر باشیم.

در این رابطه صاحب نیوز با حضور فاطمه امینی سرپرست کارگاه قالی و بافنده، خانم طیبه رفیعی بافنده خانگی و خانم فاطمه توکلی بافنده خانگی میز گردی برگذار کرده است که در ادامه می خوانید:

بیشتر بخوانید : قالیشویی در پیروزی

* نحوه آشنایی با این هنر و حرفه چگونه بوده است؟

امینی: ما دار قالی در خانه داشتیم واز نوجوانی و با این هنر آشنا شده ام وحدود ۳۰ سال است در این زمینه فعالیت دارم.

توکلی: من در سن خیلی کم، این کار و هنر را فرا گرفتم از خانم همسایه که خود از بهترین قالی بافان آن روز بود و از همان دوره همواره در خانه دار قالی داشتم و به یاد دارم وقتی استاد کار برای زدن دار قالی به خانه ما آمده بود با دیدن من تردید داشت که در این سن کم می توانم کار درست انجام دهم که با ذوق و شوق و پشت کاری که داشتم کارم مورد تایید استاد قرار گرفت در کنار خانه داری و تربیت فرزندان به این کار مشغول هستم و این کار از نظر اقتصادی نقش زیادی در گذشته در زندگی من ایفا کرده است.

رفیعی: در اغلب خانه ها دار قالی، مونس و همدمی بود که تار پودش با تار پود، رنج و شادی اهل خانه گره می خورد و نقش ها و گل بوته هایش با خنده ها و شیطنت های کودکان شکل می گرفت من از کودکی و قبل از 6 سالگی شروع به بافت قالی کردم، نحوه آشنایی من با این هنر بواسطه آموزش من توسط همسایه دیوار به دیوار مادرم بود که به جهت پر کردن اوقات فراغت به منزل وی رفته، قالی بافی را آموختم و مدتی پس از آموزش، در سن 7 سالگی به صورت کارمزدی برای وی کار می کردم.

*ابزار کار در این حرفه چیست؟

امینی: لوازم مورد نیاز شامل کرک و پشم، نخ، و ابریشم و قیچی و دف، دار در ابعاد مختلف است و این ابزار برای همه دارها جز نیاز های اولیه است و داشتن یک محل و مکان با روشنایی و تهویه مناسب برای کارگاه امر ضروری است.

رفیعی: ابزار کارم شامل یک دار قالی چوبی قدیمی، قلاب بافت، سیخ پودکشی، قیچی و شانه یا دفه فرش است تا چند سال پیش که مادرم در قید حیات بود با همدیگر قالی می بافتیم اما اکنون تنها می بافم.

توکلی: وسایل اولیه مشترک است البته کیفیت ها مختلف است دار قالی من جز یکی از وسایل زندگی ماست و در همان محلی که زندگی می کنیم کنار اتاق با این هنر خو گرفته ایم.

*میزان استقبال از این هنر چگونه است؟

فاطمه امینی: سالهاست در کارگاه نسبتا کوچک خود مشغول فعالیت هستم اغلب بافنده ها خانم های میانسال هستند که به صورت پاره وقت در کارگاه فعالیت دارند و کمتر زنان و دختران جوان از آن استقبال می کنند، این دسته از خانم ها در کنار هم برای سرگرمی و کسب درآمد به بافتن قالی می پردازند حتی بافنده ۶۰ ساله هم برای امرار معاش خود جزء یکی از بافنده های کارگاه است.

فاطمه توکلی: در گذشته در بیشتر خانه ها یک دار قالی برپا بود و چون اغلب زنان در کنار امور خانداری و تربیت فرزندان این کار را انجام می دادند و برای بافت یک قالی محدودیت زمانی هم نداشتند فشار چندانی به بافنده وارد نمی شد و در نهایت از در آمدی برخوردار بودند و حتی نوجوانان هم در کنار تحصیل مشارکت داشتند که این امر تقریبا رو به فراموشی رفته و با مشکلاتی نظیر مستجر بودن خانواده و کوچک بودن خانه و یا اینکه سر و صدای ناشی از قالی بافی با دارهای بزرگ ممکن است خوشایند همسایه نباشد و مشکلاتی است که بعضی از بافنده های خانگی از این کار صرف نظر می کنند، در این شرایط بافت تابلو فرش گزینه ای خوبی است که علاقه مندان به این هنر جایگزین کنند.

*درآمد و هزینه های آن چگونه است؟

امینی: هزینه زیادی برای یک دار قالی نیاز است مواد اولیه قیمتی سر سام آور دارد و از طرفی قیمت فروش آن جواب گوی هزینه های آن نیست. که در نهایت با توجه به تحریم ها و عدم صادرات سود چندانی نصیب بافنده نمی شود و اغلب بافندگان از این کار منصرف شده اند و تعدادی هم از وسایل بی کیفیت استفاده می کنند، قیمت ابریشم مرغوب با تقلبی تا سه برابر تفاوت قیمت دارد نخ و پشم مرغوب هم که قیمت بالایی دارد که بعضی بافندگان از ابریشم نا مرغوب و تقلبی و از نخ های باکیفیت پایین برای به صرفه بودن استفاده می کنند و این بزرگترین صدمه ای بود که به فرش نایین وارد شد و می شود.

توکلی: با اینکه هزینه اولیه زیاد است و سود حاصل برای سرمایه گزاران در شرایط فعلی به صرفه نیست اما برای هنر و کار در منزل خوب است که با نگاه هنری و سرگرمی ودر نهایت از سودی هم برخوردار می شویم.

رفیعی: از آنجایی که علاوه بر قالی بافی، می بایست به امور منزل رسیدگی کرده و برای فرزندانم نیز مادری کنم آنگونه که باید و شاید از قالی بافی درآمد کسب نمی کنم.

هرگاه قالی تکمیل شد به یکی از قالی فروشان که چند سالی است با او کار می کنم، فروخته و اینگونه کمک خرج خانه می شوم قبلا که مادرم بود بهتر و سریع تر قالی را تکمیل می کردیم.

*حمایت و نظارت بر کار بافندگان فرش دستبافت چگونه است؟
توکلی: توسعه صادرات در زمینه فرش دستبافت و تابلو فرش می تواند اشتغال زایی در چند مورد، پرداختگر، چله کشی، قاب ساز و.. داشته باشد و شایسته است؛ مسئولان در این امر تلاش کنند تا صادرات به وضع مطلوبی برسد؛ بیمه قالی بافان نیز یکی دیگر از حمایت هاست که می تواند با کم و کیف بهتر انجام شود.

امینی: هیچ نظارتی هم از جایی برای جلو گیری از بافت فرش با کیفیت پایین وجود ندارد و آوازه چهره جهانی فرش نایین با این ناجوانمردی ها به مخاطره افتاده است و همچنین در جریان تحریم های بیشتری که بوجود آمد وصادرات فرش را به رکود کشاند رونق این کسب وکار هم تا حدود زیادی از این بابت آسیب دید و بازار داخلی هم به شرایط اقتصادی که مردم دارنداستقبال چندانی ندارد

در مورد کار با کیفیت، چون انجام کار مرغوب و با کیفیت زمانبر و هزینه بیشتر می برد و در نهایت هم بیشتر خریداران در بافت باکفیت از بافت باکیفیت پایین دقت نمیکنند و قیمت یکسانی پرداخت می کنند، این امر موجب بافت گره های باکیفت پایین شده است که نامرغوبی فرش را در پی دارد.

احداث کارگاه های قالی بافی کوچک در محله های شهر این ویژگی را دارد که مسئله رفت و آمد آسان تر است نسبت به اینکه کارگاهی بزرگ فقط در یک منطقه شهر احداث شود چون اغلب زنان خانه دار شرکت کنندگان در این کار هستند و صرفه جویی در وقت بیشتر احساس می شود و نزدیک بودن به خانه برایشان خیلی مهم است.

چند سال گذشته طرح بیمه زنان قالی باف خانگی اجرا شد و کسانی که در خانه مشغول کار بودند با پرداخت مبلغی خود را بیمه کردند که بعضی افراد به دلیل دیرکرد در پرداخت بیمه آن ها قطع شد و دوباره نتوانستند بیمه خود را ادامه دهند که من هم یکی از همین افراد است و هر سال از طرف مسئولان مربوطه قول اجرای دوباره بیمه برای این افراد داده می شود اما تا به حال کاری صورت نگرفته است،

برای وام قالی بافی درخواست دادم و با دوندگی های زیاد وام دریافت کردم اینگونه حمایت ها به نفع بافنده و هنر فرش دستباف است.

رفیعی: چند سال پیش طرح حمایت از مشاغ خانگی و بحث بیمه مطرح شد و تعدادی از بافندگان فرش تحت پوشش بیمه قرار گرفتند،طرح خوبی بود به خصوص برای زنان خانه دار که در خانه مشغول بافت قالی هستند اما این طرح دیگر افراد جدید را زیر پوشش بیمه قرار نمی دهد حمایتی که در این حوزه برای من انجام گرفته، بیمه قالی بافی بود و هنوز آن را پرداخت می کنیم ولی در این زمینه کمی سخت می گیرند و بابت دیرکرد در پرداخت بیمه همیشه استرس داریم چرا که سریعاً برای قطع کردنش اقدام می کنند

به نظرم شرایط بیمه برای قالی بافی بسیار سخت گیرانه است، بیمه تعدادی از قالی بافان را به دلایلی که منطقی نبود قطع کردندبیمه من نیز مدتی قطع شد که با تلاش زیاد توانستم دوباره بیمه شوم و همیشه بابت دیرشدن در پرداخت بیمه استرس دارم که نکند دوباره قطع شود.

علاوه بر بیمه، برای وام قالی بافی ثبت نام کردم و پس از دوندگی های بسیار زیاد و صرف وقت فراوان، توانستم ١۵ میلیون تومان وام چهار درصد دریافت کنم.

*خریداران و مصرف کنندگان فرش چه کسانی هستند؟

توکلی: فرش دستبافت روزگاری نه چندان دور یکی از منبع درآمد خانواده ها در منطقه نایین و شهرها و روستاهای اطراف بود و خانواده های زیادی از این طریق امرار معاش می کردند چون عمده فرش دستبافت با کیفیت خوب، در جهان هم طرفداران زیادی داشت استفاده از رنگ های طبیعی با جلا و درخشش خود و پشم و کرک و ابریشم یک هنر ویژه ای بود که صادرات خوبی داشت و برای خریداران داخلی هم یک کالای با صرفه اقتصادی به جهت دوام وکیفیت و زیبایی محسوب می شد و من بابت فروش فرشی که می بافتم سود خوبی بدست می آوردم اما در شرایط کنونی صرفه اقتصادی چندانی ندارد.

امینی: تولیدات فرش در کارگاه این خصوصیت را دارد که به صورت جفت، جفت فرش بافته می شود و از طرفی هم استاد کار نظارت بیشتری بر روند کار دارد اما خریداران چندانی بواسطه تحریم وکاهش صادرات وجود ندارد مردم هم که با این اوضع اقتصادی توان خرید ندارند

در مواردی مشتری فرش، نقشه مورد نظر و ابعاد فرش را سفارش می دهد که در اینگونه موارد وسایل مورد نیاز را تهیه و دستمزد بافت را مرحله به مرحله پرداخت می کند و بافنده فقط دستمزد دریافت می کند و با اتمام فرش که در آن معمولا باید با حداقل زمان ممکن فرش را تحویل دهند، سودی ندارد اما هنگامی که خود بافنده سرمایه گذار است بعد از اتمام کار بسته به ابعاد و نوع نقشه باید مشتری مناسب پیدا کند که با توجه به موقعیت بازار سود متفاوتی کسب می کند که بهتر است در انتخاب نوع نقشه و طرح و رنگ زمینه فرش دقت کند که بازار آن روز کدام طرح را بهتر می پسندد و سود بیشتری داشته باشد.

رفیعی: من فرشم را بیشتر واسطه ها خریداری می کنند و کمتر پیش می آید کهمصرف کننده از من خرید داشته باشد.

صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 صفحه بعد